Do pohybu se lokomotiva s přezdívkou Messerschmitt (typové číslo 109 E má stejné, jako označení někdejších německých stíhaček) dala po dlouhém věznění ve středu po poledni, kdy opustila soukromý areál ve Vídni a vyrazila na vídeňské centrální seřazovací nádraží.

Tam se dostala do nákladního vlaku, směřujícího do Břeclavi, a bez výkonu svých motorů se vezla jako další vagóny soupravy, zařazená hned za rakouskou lokomotivou v čele.

„Z Vídně jsme vyjížděli o půl jedenácté večer. Pro mě příjezdem do Břeclavi úkol skončil, lokomotiva pak bude dál pokračovat na zkušební okruh,“ řekl Právu muž, který stroj při cestě z metropole na Dunaji doprovázel.

Za rakouskou lokomotivou Taurus v čele vlaku se vrací lokomotiva 380.004 z věznění v Rakousku.

Za rakouskou lokomotivou Taurus v čele vlaku se vrací lokomotiva 380.004 z věznění v Rakousku.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

Uvolnění lokomotivy ze soudního zajištění oznámila ve středu mluvčí Škoda Transportation (ŠT) Lubomíra Černá. Stalo se tak poté, co výrobce složil kauci. „Po poledni vyjela na seřazovací nádraží, předpokládám, že do Břeclavi dorazí o půlnoci,“ řekla Právu. Přijela ještě o další hodinu později, kdy projela nástupišti a v nákladním vlaku zůstala stát na přednádraží.

Několikaměsíční věznění

Příjezdem do Břeclavi skončilo několikaměsíční věznění čtvrtého z dvacetikusové série lokomotiv Škoda 109 E pro České dráhy (ČD). Odstavení ve Vídni začalo 18. května, kdy byla z rozhodnutí rakouských soudů zabavena při testech, které měly posloužit jejímu schválení k provozu po rakouských tratích.

Testovací jízdy přitom začaly již 15. března prvními zkouškami v rakouské pohraniční stanici Hohenau. Zabavení lokomotivy navíc doprovodil spor, v němž se oba výrobci dohadovali, zda Bombardier měl či neměl přístup k lokomotivě a mohl tak okopírovat její technické speciality.

„Přes opakované žádosti nebyla lokomotiva zapečetěna a ani od ní nemáme klíče. Není tak zabráněno přístupu k technice, do které čeští technici investovali tisíce pracovních hodin a jejíž vývoj přišel na 380 miliónů korun," komentoval tehdy dění generální ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Problémy ještě nekončí

Na počátku sporů mezi oběma společnostmi bylo výběrové řízení na dodávku dvou desítek lokomotiv pro ČD. Do původního se v roce 2002 hlásila ŠT se společným projektem s Bombardierem a měla vyrábět licenční vozidla. Soutěž ale byla zrušena a následně byla vypovězena i smlouva.

V noční mlze čeká lokomotiva 380.004 po návratu z věznění v Rakousku v Břeclavi na další pokračování cesty na cerhenický zkušební okruh.

V noční mlze čeká lokomotiva 380.004 po návratu z věznění v Rakousku v Břeclavi na další pokračování cesty na cerhenický zkušební okruh.

FOTO: Milan Vojtek, Právo

V dalším výběru se ŠT prezentovala vlastním projektem, a tam začaly i spory. Zatímco ŠT požadovala navrácení části peněz za neuskutečněnou licenční produkci, Bombardier si nárokoval ještě vyšší částku za vypovězení smlouvy. Spor vygradoval zadržením lokomotivy jako pojistky pro majetkové vypořádání.

Zabavení lokomotivy přitom není jediný problém. Dalším jsou průtahy ve schvalování, kvůli kterým nejsou splněny původní termíny nasazení stroje do ostrého provozu. Lokomotivy jezdí v režimu zkušebního provozu pouze na vnitrozemských spojích.