Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v květnu snížily reálně meziměsíčně o 0,7 procenta a meziročně očištěné pouze o pracovní dny se zvýšily o 1,4 procenta. Letošní květen měl oproti loňskému o jeden pracovní den více.

"Vzhledem k tomu, že letošní květen měl o jeden pracovní den navíc, nejedná se o dobrý výsledek. Po očištění o výhodu jednoho pracovního dne činí výsledek pouze 1,4 procenta. Meziměsíčně po sezónním očištění došlo k poklesu o 0,7 procenta," komentoval dnes květnové statistiky Michal Brožka z Raiffeisenbank.

Růst tržeb je podle něj brzděn meziročním nárůstem cen potravin a cen u čerpacích stanic, když právě tyto položky meziroční tempo růstu maloobchodu snižují nejvíce. "Již od dubna lze pozorovat, že růst v běžných cenách je vyšší než v cenách stálých. Maloobchodní ceny tedy rostou, zatímco v minulém roce si obchodníci pomáhali výraznými slevami," podotkl Brožka.

Prodejci si zdražování dovolit nemohou

Podle Brožky se ale nedá říci, že by se tuzemskému obchodu dařilo natolik, aby prodejci mohli zdražovat. "Vyšší ceny se totiž převážně týkají položek, kterých se dotýká nárůst cen potravin a ropy na světových trzích. Velká škála položek je v maloobchodu levnější, než před rokem. Příkladem budiž automobily či elektronika, které táhnou prodej maloobchodu vzhůru za pomoci výrazných slev," míní.

"Vzestup maloobchodu, který vidíme už od konce loňského roku, sice naznačuje spotřebitelský apetit, avšak ve spotřebě domácností v rámci HDP zatím nijak vidět není. Z toho vyplývá, že hrozba poptávkové inflace není v ČR zatím příliš reálná. Navíc pro druhé pololetí počítáme se zpomalením růstu tržeb obchodníků v důsledku slabšího růstu reálného disponibilního příjmu českých domácností," uvedl Petr Dufek z ČSOB.

Podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC bude letošní rok pro maloobchodníky stále náročný a růst jejich tržeb bude v řádu jednotek procent. "Výrazněji si polepší jen internetoví prodejci, kteří díky nižším nákladům dokážou oslovit mnoho zákazníků, kteří stále "fungují" v úsporném režimu. Ani poté, co příznivá data z ekonomiky, zejména z trhu práce, přesvědčí spotřebitele, že je krize konečně za námi, se nebudou chovat jako před krizí," podotkl Kulhavý.

K meziročnímu růstu tržeb bez očištění přispěl prodej a opravy motorových vozidel 2,1 procentního bodu a nepotravinářského zboží 1,9 procentního bodu. Opačně působil prodej potravin, který se snížil o 0,6 procentného budu a pohonných hmot s úbytkem 0,2 procentního bodu.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 0,2 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 3,3 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,6 procenta, v tom za prodej motorových vozidel, včetně náhradních dílů, o 6,7 procenta a za opravy o 6,1 procenta. Nepřetržitý růst tržeb motoristického segmentu trvá podle statistiků již 13 měsíců.

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se snížily reálně meziměsíčně o jedno procento a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o půl procenta. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,6 procenta, a to přesto, že růst byl zpomalen poklesem prodeje potravin a pohonných hmot o 2,5 procenta, respektive o 1,7 procenta. Napomohl k tomu zvýšený růst tržeb za nepotravinářské zboží o 5,9 procenta.

Již 19 měsíců nepřetržitě se zvyšoval maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, a to o 21 procent. Tržby za prodej textilu a obuvi se zvýšily o 9,8 procenta, tržby za počítačové a komunikačního zařízení stouply o 9,3 procenta, tržby za výrobky pro kulturu a rekreaci se zvýšily o 7,8 procenta. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a drogistické zboží stouply o 5,1 procenta a za výroby pro domácnost o 3,4 procenta.

Naopak méně se v květnu prodávaly potraviny ve specializovaných, a to o 2,8 procenta, a v nespecializovaných prodejnách byly tržby nižší o 2,5 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží klesly tržby o 0,9 procenta.

Cenový deflátor v květnu ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,4 procenta a byl ovlivněn jednak pokračujícím růstem cen pohonných hmot o deset procent, jednak zvýšením cen potravin. Tento vývoj se promítl do celkového růstu cen v prodejnách s převahou potravin o 5,3 procenta. Nejvíce, o 9,4 procenta, se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení, ceny textilu a obuvi klesly o 2,4 procenta a ceny výrobků pro domácnost se snížily o dvě procenta.