Asi největším propagátorem zrušení těchto kompenzací pro pasažéry je irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair. "Ryanair již dlouho bojuje za to, aby náhrady pro cestující byly omezeny jen na cenu letenky, jak je tomu u železniční, autobusové či trajektové dopravy," řekl generální ředitel firmy Michael O'Leary.

"Budeme dál spolupracovat se sdružením evropských nízkonákladových leteckých společností a dalšími organizacemi v našem odvětví, abychom přesvědčili Evropskou komisi a Evropský parlament ke změně těchto regulí," dodal.

"Je absurdní, aby firma měla povinnost investovat tisíce eur do klienta, který za letenku často zaplatí jen pár eur," domnívá se O'Leary.

Ryanair nicméně zmírnil svůj postoj ohledně náhrad pro cestující postižené mrakem sopečného prachu nad Evropou. Zatímco původně firma tvrdila, že vrátí poškozeným pasažérům pouze cenu jejich letenky a jinak je odškodňovat nebude a že si to ráda obhájí i u soudu, nyní oznámila, že zákazníci mohou počítat i se zaplacením "rozumných mimořádných nákladů" v souladu s regulemi EU.

Aerolinky tratily 1,7 miliardy dolarů

Mezinárodní sdružení pro leteckou přepravu (IATA) ve středu oznámilo, že kolaps evropské letecké dopravy přijde letecké společnosti minimálně na 1,7 miliardy dolarů, a vyzvalo vlády jednotlivých zemích k odškodnění aerolinií. "Mimořádná situace byla zhoršena špatným rozhodováním vlád. Vlády by měly pomoci leteckým společnostem vzpamatovat se z tohoto narušení provozu," prohlásil ředitel IATA Giovanni Bisignani. [celá zpráva]

Britský miliardář a majitel značky Virgin Richard Branson, který chce již v brzké době nabízet komerční lety do vesmíru, vyjádřil v rozhovoru s BBC přesvědčení, že vlády k podobnému plošnému zákazu letů, jaký platil v minulých dnech, znovu nepřistoupí.

Předseda Evropské vulkanologické společnosti Henri Gaudru, nicméně soudí, že zákaz letů byl nutný. "Nebyla to žádná přehnaná reakce. Neexistují žádné studie leteckých inženýrů ani meteorologů, které by byly schopny ujistit orgány civilního letectví a vlády, že letadlo nespadne, pokud proletí mrakem sopečného popílku," zdůraznil Gaudru.

Evropská unie v reakci na problémy v letecké dopravě uvedla, že zintenzivňuje práci na svém novém projektu Jednotné evropské nebe (Single European Sky), který by měl víceméně vymazat státní hranice ve vzduchu.