„Ještě loni jsme předpokládali, že zbývajících pětadvacet kilometrů R52 budeme moci dostavět alespoň do roku 2015. Poté, kdy Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, jenž počítal s průchodem R52 Pálavou, ale už nemáme o termínu dokončení žádnou představu,“ řekl Právu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Alfred Brunclík.

MD i kraj odmítají trasu přes Břeclav

Spory se vedou především o to, zda rozšířit až k hranicím silnici I/52 z Brna do Mikulova, s čímž počítají i Rakušané, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na státní hranice, což požadují ekologové.

Ministerstvo dopravy (MD) a ŘSD trvají na dostavbě R52 do Mikulova a alternativní spojení R55 přes Břeclav nepřichází v úvahu ani podle představitelů Jihomoravského kraje.

Aby rakouská část neskončila v polích

Zatímco v ČR spory o trasu zdaleka nekončí, Rakousko úspěšně pokračuje ve výstavbě dálnice A5. K jejímu dotažení do Drasenhofenu, kde se má na rakouskočeské hranici propojit s R52, zbývá dostavět už jen 35 kilometrů. Podle společnosti Asfinag, která má v Rakousku budování dálnic na starosti, bude celá A5 dokončena do konce roku 2014.

„Aby rakouská dálnice neskončila v polích, budeme se snažit zprovoznit u Mikulova v roce 2015 alespoň osmikilometrový příhraniční úsek rychlostní silnice R52,“ informoval Brunclík. Motoristé jedoucí od Vídně do Brna by pak ale stejně museli z příhraničního úseku R52 sjet na starou silnici první třídy.

Deklarace v ohrožení

Zástupci devíti evropských regionů proto přijali loni v prosinci v Bruselu společnou deklaraci, která Českou republiku vyzývá k dokončení dálničního spojení mezi Brnem a Vídní.

„Pokud chce Evropa naplnit svůj hospodářský a sociální potenciál, je nezbytné, aby bylo vybudováno chybějící spojení a bylo tak odstraněno úzké hrdlo dopravní infrastruktury,“ uvádí se v deklaraci, kterou podepsali zástupci čtyř polských, tří českých a dvou rakouských regionů. Poláci se celé iniciativy účastní proto, že dálniční spojení Brna s Vídní je nezbytnou součástí transevropské magistrály Gdaňsk–Brno–Vídeň.