Konkrétně má zákaz předjíždění platit pro všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny v pracovní dny vždy od šesti do devíti a od patnácti do osmnácti hodin.

Levý pruh bude často tabu 

„Pokud na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou a více jízdních pruzích dojde v jednom směru k zastavení provozu nebo vznikne kolona, bude řidiči nákladního auta i soupravy o délce přes sedm metrů zakázáno vjíždět do levého jízdního pruhu. Tam bude smět vjet pouze na pokyn policisty, usměrňujícího provoz,“ uvádí se v této předloze novely zákona č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích.

Dokonce i překážku má podle senátorů náklaďák objíždět jenom v případě, že se bude moci bezprostředně poté zařadit zpět do původního jízdního pruhu.

Návrh sice v Senátu už dříve prošel do druhého čtení, to bylo ovšem v minulém týdnu odročeno až do 31. ledna 2010.

„V současné době existuje řada návrhů novel zákona č. 361 – tři poslanecké a jeden náš. Z toho vyplývá jednoznačná potřeba sladit všechny představy, jak bychom měli motoristickou legislativu měnit,“ zdůvodnil tak dlouhý odklad projednávání Igor Petrov (SNK), zpravodaj sněmovního hospodářského výboru.

Do voleb jen malá šance na změny

Ministerstvu dopravy (MD) se snaha skupiny senátorů ODS omezit tak drasticky plynulost jízdy všech kamiónů příliš nezamlouvá. „Navíc nevím o tom, že by se na nás někdo ze Senátu s požadavkem na sjednocení všech existujících návrhů obrátil,“ řekl Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.

Ministerstvo bude podle mluvčího usilovat, aby se Sněmovna konečně vrátila k projednávání poslanecké novely zákona č.361/2000. Ta má přinést řadu změn do pravidel silničního provozu a mírně změkčit bodový systém.

„Vzhledem ke stavu, který na politické scéně panuje, je ovšem otázkou, jestli budou mít poslanci vůbec zájem do jarních parlamentních voleb něco na dnešní motoristické legislativě měnit,“ obává se Hanzelka.