Pro dopravní podnik je to velký den, protože naposledy kupoval nové autobusy před třemi roky. Jelikož průměrné stáří autobusů převyšuje devět let a jejich životnost je jen o tři roky delší, jsou současné dodávky načasované takřka na doraz a může tak pokračovat obměna parku, který čítá kolem 1200 autobusů.

Do konce roku by mělo do Prahy dorazit dalších sedmdesát autobusů, kromě standardních i třicítka kloubových a nejspíše jeden s hybridním pohonem. Město za ně zaplatí půl miliardy. Celou zakázku na 720 vozidel za 4,5 miliardy korun má DP dostat za osm let. Podílet se na ni bude pětinou ceny.

FOTO: Jana Šprunková, Právo

„Ve srovnání se současnými autobusy produkují třikrát méně oxidů uhlíku a dusíku a několikanásobně méně prachových částic,“ ocenil nové prostředky MHD ředitel DP Martin Dvořák. Kromě toho, že budou tedy šetrnější k životnímu prostředí, poskytnou větší komfort cestujícím i řidičům. Autobus má čtyři nástupní a výstupní dveře a je vybaven speciální technikou, která umožní, že se v zastávce nakloní a tím ještě sníží nástupní hranu, což uvítají i lidé s kočárky a vozíčkáři. Kabina řidiče je klimatizovaná a sedadlo řešeno ergonomicky.

Hybridních autobusů, na naftu a elektřinu, by mělo jezdit po Praze dvacet.  „Budoucnost městské dopravy vidíme v elektrických pohonech,“ míní Dvořák. U elektriky je podle něho jediným problémem dojezd. Nyní vystačí vozidlo dojet 80 až 100 kilometrů, DP by však potřeboval, aby jich ujelo přes 130.

 FOTO: Jana Šprunková, Právo