Podle Janoty je dotace součástí protikrizového balíčku; jde například o dopravní obslužnost a zaměstnanost. Do budoucna však je prý nutné podobným řešením zabránit a nastavit systémové financování. "Musí být předem definováno, jakým dílem se na tom budou podílet České dráhy a jakým dílem kraje," uvedl Janota.

Provoz "lokálek" je pro dráhy každoročně ztrátový. Ačkoliv kraje za regionální vlaky loni firmě zaplatily 4,7 miliardy korun, ztráta činila 3,2 miliardy. V minulých letech dráhy ztrátu hradily ze zisků nákladní dopravy a z prodeje majetku.

To však podle vedení ČD už není možné; nákladní doprava funguje více než rok jako samostatná společnost a prodávat již není co. Firmě se nedaří vyjednat ani vyšší příspěvek od krajů; samospráva s poukazem na nedostatek peněz vyjádřila ochotu navýšit platby pouze o inflaci.

Mimořádné peníze zaplatí krajům státní rozpočet, čímž se sníží dotace fondu dopravy. Fond dopravy následně dostane od státu z privatizačních výnosů dvě miliardy Kč. Celou operací tak fond přijde o 1,2 miliardy Kč. Kraje peníze přepošlou Českým drahám.

Mimořádná dotace se týká pouze letoška. Od příštího roku se chystá nový systém financování "lokálek", v jehož rámci by stát přispíval krajům určitou částkou na každou vynaloženou korunu, která jde do železnice. O výši příspěvků se nyní jedná.