V Česku je zatím zavedení šrotovného sice jen v poslaneckém návrhu, fabie však ve skladech autosalónů již nejsou. Není totiž výjimkou, že autoprodejny například v severním Čechách mají na stole záznamy na fabii od stovek zájemců z Německa, na které se doma nedostává.

„Bohužel nedostaneme, co potřebujeme, rveme se s Německem a dalšími západními zeměmi doslova o každý vůz. V zahraničí má totiž Boleslav pro sebe výhodnější ceny než doma,“ uvedl zlínský prodejce škodovek Alois Samohýl.

Skladové zásoby jsou nulové

„Dodávky v této době z Mladé Boleslavi váznou. Škodovka se nyní zaměřila na německý trh, kde už šrotovné vyplácejí,“ poukázal Jiří Zlotý, manažer prodeje společnosti Autocentrála, která má pobočky v Ostravě, Hlučíně na Opavsku a Karviné, s tím, že ve všech třech provozovnách mají dohromady jen patnáct aut.

„Skladové zásoby jsou tak nulové. Myslím, že všem by vyhovovalo, kdyby v případě zavedení šrotovné začalo u nás platit třeba až od 1. srpna. To by byl čas doplnit zásoby,“ dodal manažer prodeje severomoravského prodejce vozů Škoda.

Podle prodejce ústeckého autosalonu Okim na trhu chybí nejvíce typ fabie 1,2, na který zákazníci čekají až 2,5 měsíce. Ani on nepochybuje, že zájem o ně je důsledkem zavedení šrotovného v Německu. Jen tento prodejce má už 200 záznamů na fabie právě od německých zákazníků.

Podle výrobce ale šrotovné v sousedních zemích čekací doby v Česku neovlivňuje. „Čekací doba na nové auto se pohybuje od 6 do 8 týdnů, šrotovné tento čas nezměnilo,“ řekl Právu mluvčí Škoda Auto Jaroslav Černý a potvrdil, že největší zájem ze strany prodejců je podle něho dlouhodobě o fabie.

Nejžádanější jsou nejslabší

„Předpokládám, že šrotovné by nevyvolalo zájem o auta přes 300 tisíc, ale převážně o ty nejlacinější. Problémem nejsou octavie ani roomstery, ale těžko bychom aktuálně dokázali všem zájemcům o fabie nabídnout dostatek vozů z katalogu skladových aut. Tady je zřejmý přechodný nedostatek především u nejlacinějších verzí a s nejslabšími motory,“ řekl Právu prodavač škodovek v Pardubicích David Novák.

Například více než dva měsíce již v současné době čekají zákazníci na své nové vozy u kroměřížského prodejce Autoshop Paulus. Děje se tak právě u nejžádanějších vozů, kterými jsou Škody Fabie v nejslabší kubatuře.

Vedoucí prodeje Jiří Gabriel očekává, že i přes přísliby mladoboleslavské Škody se prodej a předzásobení aut v dalších týdnech po případném zavedení šrotovného zkomplikuje. V případě, že šrotovné projde, se čekací doba protáhne na dvojnásobek, předpovídá.

Ve velkém brněnském autoservisu a prodejně aut Škoda Autonova vyprodali veškeré zásoby v únoru. „Nejvíce nakupovali Slováci. Kdyby se zavedlo šrotovné taky u nás, nastanou problémy, nová auta teď nemáme, nejsou ani u výrobce,“ řekl Právu Pavel Winkler z Autonovy.