Ve středu jeden dorazil do Prahy na ukázku a projeli se s ním novináři. „Předpokládám, že se tu první nastálo objeví již v létě,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Smlouva je na 620 autobusů s opcí na další stovku. Ještě před pár dny visel nad financováním zakázky v hodnotě 4,5 miliardy korun velký otazník, nyní je již jasno.
Město se podle primátora Pavla Béma (ODS) s dopravním podnikem dohodlo, že minimálně pětinu ceny bude hradit sám z vlastních zdrojů, větší část pak zaplatí Praha.

"Tak jako se každý rok při rozpočtu schvaluje dotace pro dopravní podnik, bude tam o jednu položku navíc,“ konstatoval včera primátor. Metropole by tudíž měla zaplatit 3,2 miliardy korun. Roční splátky by se měly pohybovat okolo půl miliardy korun.
Skladba nízkopodlažních autobusů má být taková, že standardních autobusů má být 465, kloubových 235 a dvacet na hybridní pohon.

Autobusy nebudou jezdit na zemní plyn

Ekologové a také Česká plynárenská unie se zřejmě jen těžko budou smiřovat s tím, že autobusy budou na naftu a žádný na stlačený zemní plyn, dvacet jich má být na hybridní pohon – naftu a elektřinu.

Zastupitelka Petra Kolínská (SZ) tvrdí, že plynové by pomohly zlepšit ovzduší v metropoli, plynaři zase argumentují o polovinu nižšími náklady na pohonné hmoty.
„Splnění emisních limitů je podmínkou bez ohledu na to, zda vybereme autobusy naftové, hybridní nebo plynové,“ řekl ředitel Dvořák.

Technický ředitel DP Radek Zamrazil konstatoval, že ekologické studie autobusů na naftu a plyn od jednoho výrobce hovoří jasně. „Autobusy na zemní plyn mají sice lepší emise oxidů dusíku, ale horší emise anorganických uhlovodíků, benzenů a oxidu uhličitého. Naftové autobusy mají katalyzátory na tuhé částice, z pohledu ekologického jsou tedy výhodnější,“ řekl.