Uchazeči o koupi Českých aerolinií (ČSA) budou v prvním kole chystaného výběrového řízení prověřováni, jestli splňují zahraničně-politická bezpečnostní hlediska. Vláda pak sama rozhodne, koho propustí do druhého kola. Vyplývá to ze zpřesněných podmínek pro prodej ČSA, které vláda schválila na svém pondělním zasedání.

„Po skončení prvního kola vybereme pět až sedm uchazečů, a v tom druhém pak bude rozhodovat už jen nabídnutá cena. Vláda si však vyhrazuje právo soutěž případně zrušit,“ řekl novinářům premiér Mirek Topolánek (ODS).

Ministerstvo financí vyhlásí výběrové řízení na prodej celého 91,5procentního podílu státu v ČSA v nejbližších dnech. Nový vlastník by měl být znám v září. Jak Topolánek zdůraznil, kromě prokázání způsobilosti z bezpečnostního hlediska budou všichni uchazeči muset garantovat zachování statutu ČSA jako národního dopravce, jehož domovským letištěm zůstane pražská Ruzyně. Zaručit se také musí, že letecká doprava bude i po privatizaci hlavním předmětem podnikání ČSA.

Aby bylo některé uchazeče možné vyloučit ze strategických důvodů, požadovali zejména lidovci. „Nemohou tam být pouze technické ukazatele, ale i možnost posouzení kritérií z hlediska dlouhodobého zájmu České republiky,“ řekl Právu ministr pro legislativu Cyril Svoboda (KDU-ČSL).

Obavy lidovců zřejmě vycházely ze skutečnosti, že mezi uchazeči o ČSA je ruský Aeroflot. Ten už oficiálně sdělil, že ČSA chce skutečně koupit. Svůj zájem o účast v tendru zveřejnil i největší český charterový dopravce Travel Service.

Rusové v konsorciu s českým partnerem

Aeroflot, který je stejně jako ČSA členem světové letecké aliance SkyTeam, se chystá ve větší míře proniknout na středoevropský trh. „Privatizace ČSA skvěle zapadá do našich plánů. Praha je na cestě mezi Paříží a Moskvou, takže odsud bychom mohli tuto významnou oblast pokrýt,“ uvedl v rozhovoru s ČTK náměstek generálního ředitele Aeroflotu Lev Košljakov.

Výběrového řízení se chce Aeroflot zúčastnit v konsorciu se silnou českou finanční skupinou. „Už jsme si ji vybrali, ale ještě nemáme smlouvu,“ informoval Košljakov. Podle některých zdrojů může být tímto partnerem Penta. Ta by měla v konsorciu s Aeroflotem 51 procent, aby si ČSA zachovaly status národního dopravce.

Velkou opatrnost ve výběru budoucího vlastníka ČSA požaduje od vlády také České sdružení dopravních pilotů. Jeho předseda Filip Gaspar prohlásil: „Budoucí vlastník ČSA by neměl pocházet ze zemí, kde je těsně propojen státní a soukromý sektor, a které by mohly znamenat bezpečnostní riziko ve strategické oblasti, jíž letecká doprava bezesporu je.“ 

Kočárník: Za pět miliard bych České aerolinie neprodával

České aerolinie mají 4700 zaměstnanců a ve flotile 51 letadel. V nynější zimní sezóně nabízejí přímé lety do 68 měst ve 40 zemích. Analytici očekávají, že prodej této letecké společnosti vynese státu tři až pět miliard korun.

Mnohem větší výnos si ale představuje předseda dozorčí rady ČSA a bývalý ministr financí Ivan Kočárník. Týdeníku Ekonom řekl, že za pět miliard by ČSA neprodával, jeho představám by odpovídala spíše dvojnásobná suma.

Problémem ovšem je, že se privatizuje v době, kdy na leteckou dopravu tvrdě dopadly důsledky světové finanční krize. Navíc se České aerolinie v minulých letech zbavily některých činností a zeštíhlely svůj majetek.V roce 2007 například prodaly Cargo terminál a loni i své stravovací služby na letišti v Ruzyni.