Podle mluvčího soudu Kryštofa Janka odpor ministerstva dopravy na soud dosud nedorazil. "Je to zatím ve lhůtě, ministerstvu to bylo doručeno 12. září, a nyní mají 15denní lhůtu na podání odporu," řekl Janek. Platební rozkaz tak dosud není pravomocný. Firma bude moci peníze vymáhat jen v případě, že MD nechá lhůtu uplynout bez podání odporu.

To však úřad učinit nehodlá. "Soud rozhodl jen na základě tvrzení žalobce, neměl tedy vůbec možnost slyšet argumenty ministerstva, které nároky žalobce zcela vyvrací. Okamžitě jsme tak využili služeb nasmlouvaných právníků a podali proti platebnímu rozkazu odpor," řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Podáním odporu se platební rozkaz zruší a bude následovat obvyklé soudní řízení. Jak upřesnil Janek, platební rozkaz je zkrácené řízení, které je užitečné hlavně v případech, kdy se žalovaný nebrání, neboť nemá šanci následný soud vyhrát.

Spor trvá několik let

Spory o náhradu škod se táhnou již od prosince loňského roku, kdy pět firem zaslalo na ministerstvo dopravy žádost o 2,6 miliardy korun. Nejvíce peněz žádá právě ČSPL. Jde o škody za léta 2004 až 2006. Úřad žádosti v zákonné šestiměsíční lhůtě nevyhověl, takže nyní čelí žalobě.

Celková suma však může být ještě vyšší, neboť nespokojených rejdařů přibývá. K žádosti prvních pěti firem se letos v létě přidalo dalších osm vodních dopravců. Celkovou ztrátu za nesplavnost Labe od roku 2004 firmy vyčíslily na čtyři miliardy korun. Také o nových žádostech zřejmě rozhodne soud, protože ministerstvo nároky odmítá.

Rejdařské firmy tvrdí, že stát porušuje vlastní zákony, když neudržuje Labe ekonomicky splavné. Firmám vznikají škody ve dnech, kdy lodě kvůli nízké hladině nemohou na řeku nebo mohou plout pouze s malým nákladem. Kvůli nestálým podmínkám na Labi již velká část dopravců ukončila činnost nebo přesunula své lodě na zahraniční řeky.

Kritickým bodem je úsek Labe na hranicích s Německem. Podle ministerstva i lodních dopravců by splavnost vylepšil jez u Děčína, který ale odmítají ekologové i ministerstvo životního prostředí. Ačkoliv MD zařadilo výstavbu jezu do oficiálního harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury, začátek výstavby je kvůli sporům v nedohlednu.