Systém mimosoudního řešení sporů v Česku funguje od dubna. "SOS řešilo celkem 102 případů. Polovina případů byla urovnána kvalifikovanou radou, ke spokojenosti obou stran. Druhá polovina nebyla úspěšná," uvedla na internetových stránkách SOS právnička sdružení Jana Teplá. Ve většině případů iniciují řízení spotřebitelé, zájem o mimosoudní řešení však podle Teplé stále častěji projevují i podnikatelé.

Mezi dosud podanými stížnostmi převažují případy neuznaných reklamací, za kterými následují neuznané nároky plynoucí z odstoupení od smlouvy. "Nejčastěji jsme evidovali stížnosti na elektronického spotřebního zboží, jako jsou mobily, počítače a jiné domácí spotřebiče, a vadnou obuv či oděvy. Setkali jsme se však i se spory týkajícími se vadného poskytnutí služeb, především v oblasti stavebnictví," podotkla Teplá.

Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je založen na dobrovolné účasti obou stran. Spotřebitelé či podnikatelé, kteří chtějí spor řešit tímto způsobem, musí nejprve informovat jedno ze stovky kontaktních míst Hospodářské komory nebo se obrátit na spotřebitelské organizace. Pokud se obě strany shodnou na řešení sporu pomocí smírčího řízení, určí si nezávislého mediátora, který se je bude snažit dovést k dohodě. Jestliže neuspěje, přijde na řadu arbitráž u rozhodčího soudu, jejíž výsledek bude závazný pro obě strany.

Nový systém mimosoudního řešení sporů sice není úplně zdarma, ale náklady jsou výrazně nižší než u klasického soudního řízení. V první a druhé fázi sporu žádná ze stran poplatky neplatí. Pokud se spor za pomocí smírčího řízení nepodaří vyřešit a dospěje až do arbitráže, zaplatí navrhovatel rozhodčímu soudu poplatek 800 korun.