Internetové obchody často neuvádějí původní cenu zboží, ale objevují se pojmy jako „cena obvyklá“, nebo „obvykle se prodává za“. "Často se také zákazníci mohou setkat například s 15tiprocentní slevou z určité částky. Dopočítat si ji ovšem už musí sami s kalkulačkou,“ upozornila mluvčí SOS Ivana Picková.

Mnoho internetových obchodníků láká spotřebitele na slovo 'sleva', protože dobře vědí, že člověku, který hledá levnější nákup, vyhledávač nabídne i adresu jeho obchodu, sdělilo SOS.

Podle SOS se v některých obchodech, které nabízejí značkové zboží, se navíc zákazníci setkají s výrobky, které jsou evidentně padělky. Přitom jsou však nabízené za mimořádnou cenu, například značkové hodinky za několik stokorun.

Pozor na kvalitu

Pozor by si zákazníci měli dát i v kamenných obchodech, které lákají na mimořádné slevy. "Lidé by si měli uvědomit, že hlavním cílem těchto obchodnických – a naprosto legálních - triků je nalákat zákazníka do prodejny. V ní už většina z nich něco koupí," uvedlo SOS.

Ne vždy má ale nabízené zboží odpovídající kvalitu. „Objevují se stále častěji například stížnosti na kovové šperky nebo hodinky, takže na špatnou kvalitu je třeba si dávat pozor nejen při nákupu letního ošacení či sportovního vybavení,“ řekla Picková.

Na problémy při sezónních slevách upozorňuje každoročně Česká obchodní inspekce. Loni v červenci zkontrolovala letní slevy v 287 obchodech, přičemž různé závady inspektoři odhalili ve 123 provozovnách. Obchodníci například špatně vypočítali cenu po slevě, anebo nesprávně účtovali kontrolní nákupy zlevněného zboží.

Výprodeje budou pokračovat až do konce letních prázdnin.