Potvrdila to srovnání vybraného sortimentu v supermarketech týchž řetězců na obou stranách hranice. Jako například v prodejnách firmy Plus v německém Klingenthalu a v Karlových Varech.

Z Německa víno a také salámy

"Češi u nás nakupují, více jich je vždy koncem týdne,“ odpověděla na dotaz Práva pokladní z prodejny Plus v Klingenthalu, vzdáleného asi čtyři kilometry od Kraslic na Sokolovsku. Čeští zákazníci si domů podle ní vozí nejčastěji kosmetiku, některé mléčné výrobky a víno.

Karel Mužík do Klingenthalu zajíždí poměrně pravidelně. "Beru hlavně drogerii a některé druhy salámů, jejich ceny šly rapidně dolů,“ vysvětlil návštěvy německého obchodu.

Prodejny Plus
 Karlovy VaryKlingenthal
1 kg cukr kostkový27,9030,80
1 kg mouka hladká10,9013,50
1 kg maso hovězí zadní169,90232,80
1kg šunkový salám129176
1 balené kuře64,9059,30
1 kg eidam179142
1 kg banány29,9051,50
1 kg citróny27,9051,30
1 kg brambor8,9520,70
1 kg olej stolní slunečnicový27,9028,20
Prášek na praní Ariel 3 kg279182
Plenky 28 ks unisex129,90207
Dámská kosmetika Rexona 150 ml59,9045,50
Ložní povlečení399155
Stolní myčka na nádobí39993082
Ceny v Kč, přepočet € v kurzu 1 € za 25,90 – pozn. red.

 

Asi třicetiletý muž na parkovišti před Plusem Právu řekl, že ho nejvíce lákají jogurty. "Pokud vezmete celé plato, ušetříte desítky korun, mé děti je navíc mají rády,“ dodal.

Výhodný nákup může v Německu udělat například ten, kdo shání kuchyňské potřeby. V domácím rozpočtu tak může ušetřit až stovky korun. Například stolní myčku nádobí pro tři sady lze pořídit v Plusu v Klingenthalu v přepočtu na české koruny přibližně za 3080 Kč, v karlovarském Plusu pak tentýž přístroj téže značky přijde na čtyři tisíce.

V Rakousku se nakupují speciality

Naproti tomu do rakouských supermarketů se Češi moc nehrnou. Ceny potravin jsou totiž u našich jižních sousedů zatím ve většině případů v přepočtu stále vyšší než v Čechách. Potvrdilo to i srovnání cen v prodejnách Billa v Českých Velenicích a v sousedním Gmündu.

„Obvykle k nám čeští zákazníci chodí, když chtějí koupit něco speciálního, co v české pobočce nenajdou. V poslední době jsme například zaznamenali zájem o trička s emblémy nadcházejícího mistrovství Evropy ve fotbale,“ řekl Právu jeden z prodavačů gmündské Billy.

Prodejny Billa
 České Velenice
Gmünd
1 kg cukr kostkový29,9037,60
1 kg mouka hladká11,9029,80
1 láhev Budvar17,9012,35
1 kg maso hovězí zadní179,90336
1 balené kuře64,90108,50
1 kg eidam149375
1 kg banány29,9059,30
1 kg citróny27,9012,70
1 kg brambor12,5023,30
1 kg olej stolní slunečnicový34,9051,50
Prášek na praní Persil 559 (6 kg)258,70 (5 kg)
Plenky 66 ks Pampers aktiv baby 309388
Nivea pleťové mléko 150ml149,5067
Ceny v Kč, přepočet € v kurzu 1 € za 25,90 – pozn. red.

Potvrdila to i Jiřina Neuwirtová, která bydlí ve Velenicích a do zdejší Billy chodí například kupovat bodlákový olej. „Marně jsem jej sháněla ve všech supermarketech i v Budějovicích. Přitom je vynikající ke snížení hladiny cholesterolu. Tady jej dostanu bez problému,“ sdělila.

Obdobně hovořil i Petr Křižovský, který spíše než za potravinami vyráží do zdejšího Baumaxu. „Potraviny dostanu laciněji doma v Třeboni, ale některé nabídky průmyslového zboží, nástrojů a věcí pro kutily jsou docela atraktivní. Před Vánocemi jsem nakoupil hodně dobře elektromateriál,“ zdůraznil.

V Polsku i stavebniny

V Kauflandu v polském Cieszyně se určitě Čechům vyplatí koupit hovězí, slunečnicový olej nebo dětské plenky Pampers. Litr oleje je za hranicemi o 16 Kč levnější. Při nákupu balení se 44 kusy plenek lidé ušetří 33 Kč. U kila hovězího dokonce 50 Kč. Při porovnání dalších druhů zboží nebyly rozdíly v cenách tak markantní.

Podle pracovnice informačního oddělení polského Kauflandu nakupují u nich v obchodě Češi stále ve velkém. "Zejména když se vracejí z trhů, které jsou o víkendu, tak přicházejí i k nám. Kupují všechno, v poslední době například brali ve velkém šampaňské,“ uvedla.


Analytici: zboží v Česku zdražují vysoké marže a malá konkurence

„V České republice není tak konkurenční trh například v oblasti oblečení nebo elektroniky a obchodníci si potom mohou dovolit prodávat za vyšší ceny než v zahraničí, mít vyšší marže.“

Analytik Citibank Jaromír Šindel

"V New Yorku či v Paříži je značkové oblečení mnohem levnější než v Česku, protože je tam výrazně vyšší konkurence. U nás v posledních letech výrazně rostla kupní síla obyvatel. Lidé tak mohli utratit větší část rostoucích příjmů za jiné věci než základní životní potřeby. Toho využili prodejci ke zvýšení svých marží.“

Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl

„To samé zboží může být v různých zemích zdaněno různými sazbami. Některé věci navíc stát podporuje a tak je přesouvá do nižší sazby daně z přidané hodnoty.“

Analytik Next Finance Vladimír Pikora