Firma totiž úřadu ve čtvrtek předala žádosti o dodatečné povolení změn těchto staveb. Nicméně hrozí jí sankce v celkové výši až tři milióny korun.

Stavební úřad zahájil s Hyundai řízení o odstranění staveb kvůli tomu, že je firma začala stavět v rozporu s projektovou dokumentací, která byla podkladem pro vydání stavebního povolení. Největší změny podle Kocicha investor udělal u energocentra, jehož půdorys je oproti původnímu méně protáhlý a objekt je otočen o devadesát stupňů. Stavební úřad firmu 19.listopadu vyzval, aby podala žádosti o dodatečné povolení změn staveb včetně příslušné dokumentace.

"Ve čtvrtek tři žádosti podali, řízení o odstranění staveb bylo v pondělí přerušeno," řekl Kocich.

Jak dále uvedl, nyní se posuzuje, zda jsou žádosti kompletní a poběží řízení o žádosti o dodatečné povolení staveb. Dodal, že pokud výsledkem bude vydání dodatečného povolení, bude pak řízení o odstranění staveb zastaveno.

Hrozí pokuta až tři milióny korun

Vzhledem k tomu, že společnost HMMC porušila tři stavební povolení, povede s ní stavební úřad tři správní řízení o pokutě. "V každém z nich firmě hrozí pokuta s horní sazbou jeden milión korun," řekl Kocich.

Podle Kateřiny Churé z tiskového oddělení HMMC změny dispozic hal a návazné změny vnitřního řešení i napojení infrastruktury souvisejí s instalací modernějšího zařízení, které vyžaduje menší nároky na prostor. Jak dále uvedla, investor nepředpokládá jakékoliv ohrožení průběhu výstavby podle schváleného harmonogramu.

Změny musí investor hlásit předem

Podle Kocicha je změna stavby před dokončením poměrně obvyklou praxí, ale jen pokud jde o ohlášenou změnu. "Občas se stává, že investor požádá o změnu stavby před dokončením, ale že to neohlásí a provede, je neobvyklý postup," uvedl.

Také Jiří Nezhyba z nevládní organizace Ekologický právní servis (EPS), která upozorňuje na nesrovnalosti při výstavbě nošovické továrny Hyundai, si myslí, že investor měl předložit úřadu dokumentaci o chystaných změnách včas a požádat o změnu stavby před dokončením.

"Bohužel je to systematický problém stavebního zákona, že se nezákonné stavby neodstraňují. Pro investora je v jistém smyslu výhodnější nechat to dojít tak daleko. Ta ztráta, která by mu hrozila, kdyby postupoval podle zákona, by znamenala nějaký měsíc zdržení, což je mnohem dražší než sankce, která mu hrozí," řekl Nezhyba.

Hyundai chce vyrábět již v roce 2008

První evropská továrna Hyundai Motor se začala stavět letos v březnu. Zkušební výrobu chce spustit v září 2008, sériová výroba souběžně dvou modelů po 100 000 kusech začne v březnu 2009. V roce 2011 přibude třetí typ a počet vyrobených automobilů vzroste na 300 000.

Společnost Hyundai podle EPS měla problémy s dodržováním právních předpisů při stavbě už několikrát. Firma například loni v únoru zahájila v rozporu se stavebním zákonem dešťovou kanalizaci a podle ekologů se pokusila instalovat nevhodnou technologii.

Plánovaný start výroby by neměl být ohrožen

Hyundai přiznává, že proti plánu je ve skluzu v několika správních řízeních. Žádné zpoždění ale podle mluvčího firmy Petra Vaňka není tak závažné, aby mohlo ohrozit plánované zahájení výroby.

Například řízení o integrované prevenci mělo být podle Nezhyby připravováno od začátku minulého roku a pravomocně ukončeno vydání povolení již v listopadu 2006.

Podle Vaňka Hyundai v tomto případě nyní dokončuje přípravu dokumentace, kterou předá krajskému úřadu v lednu příštího roku. "Předpokládáme, že krajský úřad vydá povolení ve lhůtě asi šesti měsíců, což umožní zahájit zkušební i sériovou výrobu v plánovaných termínech září 2008, respektive březen 2009," uvedl Vaněk.