Podle Kmenta se úterní protest koná s téměř absolutní podporou všech zaměstnanců. Stávku odstartovali pracovníci lakovny a po dvouapůlhodinovém protestu se akce přesunula do montovny Škody Octavia. Pak budou protestovat zaměstnanci dalších provozů.

Proti původnímu vyjádření předsedy odborů Jaroslava Povšíka se ale v úterý nějaké vozy vyrobí. "Bude jich několik stovek," řekl Kment. Plánovaná škoda 55 milionů korun [celá zpráva] bude tedy o něco nižší. Přesný počet vyrobených vozů bude znám až večer.

Stávkují skoro všichni

Stávku podporuje drtivá většina zaměstnanců. "Těch, co nestávkují, je opravdu minimum, stejně však nemohou pracovat," uvedl Kment.

Průběh stávky je podle něj poklidný, zaměstnanci odstoupili od pásu a účastní se informačních mítinků, případně poslouchají hudbu a debatují. Žádné demonstrace před závodem se nekonají, na místě je klid.

"Lidé ale dodrží pracovní dobu. I když nebudou moci pracovat, nemůžou odejít ze směny," řekl Kment.

Zaměstnanci věří v úspěch stávky

Mezi lidmi, kteří ráno nastupovali na směnu, převládá přesvědčení, že stávka bude mít pozitivní účinek a vedení automobilky vyhoví jejich mzdovým požadavkům.

"Se stávkou stoprocentně souhlasím, jsem připraven stávkovat tak dlouho, jak to bude nutné, ale myslím, že to nebude trvat dlouho," řekl jeden ze zaměstnanců. Odhodlání vytrvat potvrdili i další.

Vedení nás zastrašuje, zlobí se stávkující

Většinu zaměstnanců popudilo stažení poslední nabídky na růst mezd. Ta zaručovala růst platů o 13 procent, ale vedení nabídku stáhlo poté, co odbory vyjádřily nespokojenost s inflační doložkou.

Poslední nabídka vedení na růst mezd tak zaručuje zaměstnancům růst platů o 7,5 procenta letos a tři procenta v dalším roce. S tím však odbory nesouhlasí. Automobilka zaměstnává asi 27 000 lidí, průměrná dělnická mzda je 22 000 korun.

"Já to beru jako zastrašování. Navíc ty řeči o přesunutí výroby, to se mi nelíbí. Spousta lidí nás vidí jako nenažrance, co mají nadprůměrné platy a chtějí ještě víc, ale tak to vůbec není. Člověk se u pásu skoro nezastaví a já teda rozhodně těch 22 000 nemám," řekla jedna ze zaměstnankyň, která podle svých slov pracuje ve Škodě už "spoustu let".

Odbory vyhlásily stávku jako časově neomezenou. Jsou však v případě dohody připraveny stávkové akce kdykoliv přerušit a spolupracovat s vedením na náhradě ušlého zisku. Souhlasily by například s dočasným zvýšením rychlosti pásu.

Hlasy ze závodu: Stávka je špatně organizovaná

Po skončení ranní směny byli lidé většinou s průběhem stávky spokojení, pouze jedna zaměstnankyně označila stávku jako "špatně organizovanou", ale odbory prý přesto podporuje.

Některé provozy nestávkovaly a přijde na ně řada případně prý až ve čtvrtek. "My na starých Fabiích jsme dělali jak ďasi, normálně. Žádná stávka u nás nebyla, ale ty peníze každopádně chceme. Dělám tu už 37 let a určitě je podpořím," řekla Jaroslava Kličková.