Hlavní obsah

Autobusům se mýtné nesníží, dopravci chtějí zdražit jízdné

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) už neuvažuje o tom, že by autobusům snížil vyhláškou svého ministerstva sazby mýtného. Od 1. ledna 2007 tedy budou muset velké autobusy platit při průjezdu českými dálnicemi a rychlostními silnicemi v průměru 4,05 koruny za kilometr.

Článek

"Snížení sazby už pro autobusy nechystáme. Propočet totiž ukázal, že dopady na hospodaření dopravních podniků nebudou kvůli mýtnému tak velké, jak dopravci avizovali," potvrdil v pondělí Právu Viktor Meca z tiskového odboru ministerstva dopravy (MD). Největší dopady se dají očekávat ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Ale ani tam to podle MD nezvýší celkové náklady na provoz autobusů, zajišťujících dopravní obslužnost, o více než dvě procenta.

Regionální veřejnou dopravu objednávají kraje, které pak kompenzují dopravcům ztrátu z ní ze svých zdrojů. Výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík odhaduje, že celkové náklady regionálních dopravců na mýto dosáhnou ročně až 350 miliónů korun. Podle něho se tedy bude muset zdražovat jízdné.

Také někteří dálkoví autobusoví dopravci už dříve sdělili, že zvýšené náklady promítnou do cen jízdenek. Například Student Agency, jejíž expresní autobusy jezdí po dálnici D1 mezi Prahou a Brnem, chce zdražit jízdné od Nového roku na 180 korun, tedy o celou pětinu.

Změna zákona se nestihne

Řebíček chtěl po protestech krajů navrhnout změnu zákona o pozemních komunikacích, která by umožnila úlevu z mýtného pro regionální autobusy. Pak ale dospěl k názoru, že se to nestihne, protože by bylo třeba změnit pět zákonů.

MD teď pouze připouští, že s výjimkou pro autobusy by se mohlo počítat pro druhou etapu, v níž má být elektronický mýtný systém postupně vybudován na 1100 kilometrech vybraných silnic první třídy.

Obejít mýtné ale budou moci už nyní dopravci, kteří si pořídí vozidla lehčí než dvanáct tun. Například firma SOR Libchava jimi začala pod označením Economic nabízet takové autobusy pro linkový provoz i pro přepravu turistů. Jejich pohotovostní hmotnost je zhruba o dvě tuny nižší než u běžně používaných meziměstských autobusů.

Na dálnicích bude 171 mýtných bran

Na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic, které budou mýtným zpoplatněny od 1. ledna, teď probíhá pilotní provoz. Cílem je ověřit před ostrým startem funkčnost celého systému, který se svými partnery vybudovala rakouská firma Kapsch.

"Pilotní provoz je zatím úspěšný. Současně dokončujeme poslední úpravy infrastruktury, takže 22. prosince už bude na komunikacích stát všech původně plánovaných 171 mýtných bran," sdělil včera Právu mluvčí Kapsche Evžen Staněk.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám