"Nerušme regionální značky piva. Stále více lidí je upřednostňuje," komentoval výsledky výzkumu metodolog Jiří Vinopal. Pivo z regionu vyhledává 36 procent lidí. Lokální pivní patriotismus se posiluje, roste zhruba o pět procentních bodů ročně. Lidé jsou stále více fajnšmekři a stále méně jim je jedno, co pijí, dodal Vinopal.

Informace od 1000 respondentů všech věkových skupin zpracovával tým tří lidí tři roky po sobě, z čehož už se podle Vinopala dá vysledovat trend.

"Společenská prestiž piva i lokální pivní patriotismus roste," potvrdil také výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

České pivo je proti ostatním velkým značkám, tzv. europivům, odlišné obsahem nejméně jednoho procenta nezkvašeného extraktu. V europivech jsou podle Veselého jen kysličník a alkohol, silnou pasterací se ničí i některé vitamíny.

Lidé chtějí pestrost

Kromě celorepublikových značek, které mají peníze na reklamu, roste stále více zájem o piva z minia mikropivovarů, která jsou chuťově plnější a odlišnější. "Určitě je to zpestření trhu," uvedl vrchní sládek Plzeňského Prazdroje Jan Hlaváček. Podle Veselého půjde vývoj směrem k rozmanitosti. Lidé chtějí nová piva, zejména mladí, neboť hodně cestují a poznávají svět.

"Nejdůležitější pro konzumenty je pestrost značek, zaručující rostoucí prodej," uvedl Pavel Bobošík ze svazu pivovarů. V Evropě je 45 druhů piva, v ČR lidé znají pouze jedno hlavní. Díky pestrosti spotřeby nejde evropská spotřeba až tolik dolů. Podle něj se nesmí z piva stát komodita a Česko se musí bránit jeho unifikaci.

"Malí garážoví výrobci mají zájem prodávat svá piva velkým pivovarům," uvedl sládek Prazdroje Václav Berka. Příkladem je pivo s přísadou medu, které vymyslel v garáži bývalý sládek a už několik let ho vyrábí Pivovar Černá Hora. Americký pivovar Samuel Adams hodnotí podle Hlaváčka každý rok 1000 "garážových piv". Nejlepší potom rok prodává a podle úspěchu je přebírá.

Prestiž piva roste

Průzkum dále konstatoval, že se oslabuje silná pozice klasických českých hospod, populárních od 19. století. "Nyní je strašná spousta zařízení. Na venkově ale budou stále centrem sociálních kontaktů," řekl Vinopal. Důvodem je slabší ekonomická situace a tradice. "Stále tam platí, že když si chci půjčit míchačku, tak jdu do hospody," dodal výzkumník.

Ve velkých městech typu Prahy se z hospod může podle Vinopala stát kulturní památka, jako U Tygra nebo U Pinkasů. O lepší provozovny bude podle Veselého stále větší zájem. Pivo se zdražováním dostává na vyšší příčky prestiže. "Co je levné, už není vnímáno jako extra dobré," uvedl.

Pivovary zajímají podle Veselého konzumenti, kteří pijí mírně a stále, ale ne ti, co vypijí velké množství. Pro ty jsou určena levná piva v řetězcích. "Letos jsem tam viděl láhev piva za korunu devadesát," řekl obchodní šéf Pivovaru Černá Hora Ivo Štorek. Podle Veselého je jen spotřební daň u desítky 1,20 Kč na půllitr.