„Kdokoli z České republiky může nahlašovat jakékoli podezření, ať už ve spojitosti s kampaní nebo s průběhem voleb během volebního víkendu,“ popsala Tereza Zběžková z Transparency International jeden z hlavních účelů webu Transparentní volby.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Mezi nejčastější prohřešky podle ní patří nakupování volebních hlasů, manipulace při jejich sčítání nebo nestrannost volebních komisí.

V podezřelých oblastech budou mít své lidi

Podněty od občanů se bude zabývat právní poradna organizace, která se případně obrátí na orgány činné v trestním řízení. Už nyní mají vytipovaných několik míst, kde by mohlo ke zmíněným nekalostem docházet. Jedná se zejména o sociálně vyloučené lokality, kde jsou občané ochotnější prodávat své hlasy. „Tento jejich prodaný hlas může na další čtyři roky ovlivnit komunální politiku, ale může se to obrátit i proti jim samotným,“ uvedl advokát Petr Leyer z Transparency International.

Zástupci organizace proto budou přímo v den voleb monitorovat několik podezřelých oblastí. „Už dnes máme podezření, že se v obci Karlova Studánka bude opakovat scénář z minulých voleb, kdy občané účelově přihlášeni k trvalému pobytu budou mít za úkol zajistit místo v zastupitelstvu určitým kandidátům. V severních Čechách se pak zřejmě chystá přímé uplácení voličů v sociálně vyloučených lokalitách,“ dodal Leyer.

Zároveň budou v osmi největších městech monitorovat transparentnost financování komunálních voleb. Mapovat budou také všech 27 volebních obvodů.

Hudeček může mít problém

Jedním z kritérií, na které se organizace chce zaměřit, je podezření na zneužívání veřejných prostředků. Jak popsala Tereza Zběžková, jedná se o aktivity zvýhodňující lidi, kteří jsou právě u moci. Projevit se mohou například v lepším přístupu k veřejným prostorám, k možnosti užívání vládních vozidel nebo vyjadřování se prostřednictvím radničních periodik či webů.

V této souvislosti zkritizovala organizace pražskou kampaň „Víte, že“, v jejímž rámci současné vedení informuje o svých úspěších, přitom náklady na tuto kampaň šly z městské kasy.

Podle Petra Vymětala je taková kampaň „minimálně na hraně“. „Osobně kampaň považuji minimálně za nešťastnou, chápu ji jako prezentaci primátora před volbami,“ uvedl s tím, že v jiných zemích by šlo o jasné porušení předvolebních pravidel.