Hlavní obsah

Otec favoritu ze škodovácké dynastie se chystá na Hrad

Právo, Radek Plavecký

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilový konstruktér Petr Hrdlička je označován za otce modelu Škoda Favorit. Patří k osobnostem, kterým má v pondělí k výročí založení republiky na Pražském hradě prezident předat státní vyznamenání.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Petr Hrdlička se synem Martinem

Článek

Vznik legendární škodovky ale zdaleka není jediným významným počinem Petra Hrdličky. „V oboru jsem byl strašně dlouho, do automobilky jsem nastoupil jako učeň v roce 1948. Za tu dobu se toho narodilo hodně,“ řekl Právu konstruktér.

„Favorit byl asi to nejznámější, co za mnou je, ale hodně si považuju i toho, že jsem v Ústavu pro výzkum motorových vozidel založil výpočetní středisko, jedno z nejmodernějších, které tehdy bylo. Vyhodnocovali jsme tam například letové zkoušky letounu Albatros, toho jsem si taky vážil,“ dodal.

Devadesátiletá rodinná tradice

Jméno jeho rodu je s automobilkou spjato přes devadesát let. Jeho otec Karel Hrdlička tam nastoupil v roce 1928, o dva roky později se stal ředitelem mladoboleslavského závodu. Po něm převzal štafetu Petr Hrdlička, který se vedle favorita podepsal i pod další modely a projekty.

„Vyvinuli jsme pětistupňovou převodovku, nového Rapida 136, novou zadní nápravu pro Tatru 815,“ jmenoval namátkou další projekty z ústavu i z automobilky. Petr Hrdlička se v oboru pohyboval 65 let a před pár dny se zúčastnil i oslavy 120 let výroby motorů ve Škodě Auto. Vývoj agregátů a podvozků přitom v současnosti vede jeho syn Martin.

„Můj otec je považován za otce favorita, tak to je favorit můj bratr,“ říkal v nadsázce Martin Hrdlička, patřičně pyšný na dílo svého otce.

Vedoucí vývoje vozu Favorit Petr Hrdlička podle Kroniky Škody Auto o tomto modelu v roce 1987 uvedl: „Jestliže bychom si všechno nechali dělat v zahraničí a koupili jsme na toto auto licenci, tak by ona licence stála podstatně více než miliardu devizových korun. My jsme celý automobil i se zahraniční pomocí vyvinuli za 210 milionů korun.“

Na novém voze bylo podle Petra Hrdličky přihlášeno 42 československých vynálezů.

Reklama

Výběr článků

Načítám