Hlavní obsah

Rafajova otočka v mýtném: Babiš, Zeman, Kellner

Právo, Radim Vaculík

V podání předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petra Rafaje to byl v kauze mýtné pořádný veletoč. Zatímco na podzim roku 2017 jeho úřad předběžným opatřením zakázal ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s případným vítězem soutěže na nového dodavatele a v květnu 2018 celý tendr zrušil, což vyhovovalo dosavadnímu poskytovateli – společnosti Kapsch, o tři měsíce později se vrátil na bod jedna a původní tendr vrátil do hry.

Foto: koláž Novinky.cz s ČTK a Právo

Článek

Řečí klasické pohádky: „Odvolávám, co jsem odvolal, a slibuji, co jsem slíbil.“

V září 2018 ÚOHS pak už jen potvrdil platnost tendru, v němž vyhrálo konsorcium firem CzechToll/SkyToll. Nejprve tedy fungoval ve prospěch Kapsche, pak ale dal bez řádného veřejného vysvětlení přednost jinému uchazeči.

Kdo stál za touto otočkou? Bezpochyby ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), premiér Andrej Babiš, prezident Miloš Zeman a nepřímo nejbohatší Čech Petr Kellner, majitel CzechTollu, ke kterému má prezident dlouhodobě blízko. Kellner je mj. pravidelným účastníkem jeho cest do Ruska i Číny.

Poté, co loni 9. května Rafajovi podřízení kvůli marginálním pochybením ze strany ministerstva dopravy zrušili vyhlášenou soutěž o veřejnou zakázku na systém elektronického mýtného, začal boj tehdejší Babišovy vlády o čas.

Pokud by totiž muselo ministerstvo vypsat nový tendr, nestihl by případný vítěz začít s výběrem mýtného od ledna 2020, kdy skončí smlouva se stávajícím provozovatelem, firmou Kapsch. Ta by tak musela být prodloužena a stát by přišel o miliardy korun.

Babiš si proto v polovině května předvolal Rafaje na Úřad vlády, kde se ho spolu s ministrem dopravy Danem Ťokem snažili přesvědčit, aby nebránil uzavření smlouvy s již vybraným vítězem tendru (CzechToll/SkyToll).

Ťok u Zemana v květnu

Moc úspěšní nebyli, protože podle důvěryhodného zdroje Práva Rafaj stále trval na tom, že zrušit tendr bylo nutné. Ťok se proto podle zjištění redakce objednal na schůzku k prezidentu Zemanovi. Jednání se uskutečnilo na Pražském hradě loni 30. května, a i když na stránkách Hradu není o jeho obsahu ani zmínka, dva na sobě nezávislé zdroje Právu potvrdily, že se řešil problém se zrušenou zakázkou na mýtné a co s tím dál. Tehdy si možná Zeman uvědomil, že ve hře o mýtné je i Kellner.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Petr Kellner

V návaznosti na to se Ťok se Zemanem potkali 10. června na zámku v Lánech v rámci porady prezidentova expertního týmu, kde se podle vyjádření mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka diskuse točila také kolem mýta.

Na den přesně o měsíc později přišla zřejmě stěžejní schůzka na Hradě, kam dorazil za Zemanem předseda ÚOHS Rafaj.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Prezident Miloš Zeman

Šlo o neoficiální setkání, které ani není uvedeno na stránkách Hradu, ale Právu ho potvrdil jak Ovčáček, tak i mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Co si tehdy Zeman s Rafajem řekli, není známo. Nicméně nedlouho po této schůzce provedl Rafaj svůj veletoč a 23. srpna vydal naprosto opačné stanovisko než v květnu jeho podřízení a zrušení tendru odvolal.

Zeman minulý týden v rozhovoru pro MfDnes potvrdil, že o problému s mýtným s Rafajem hovořil.

Zeman ovlivňování  Rafaje odmítá

Odmítl ale, že by prosazoval zájmy toho či jiného uchazeče o zakázku.

„Za prvé jsem panu Rafajovi nesliboval žádný velvyslanecký post, proč bych to proboha dělal? Za druhé, nepřesvědčoval jsem ho ani pro jednu, ani pro druhou variantu. To znamená ani pro Kapsch, ani pro SkyToll,“ řekl deníku prezident s tím, že se k němu Rafaj sám objednal.

Nicméně po této schůzce už šlo vše ráz na ráz. 20. září ÚOHS zamítl veškeré námitky Kapsche a potvrdil dubnového vítěze tendru, s kterým ještě týž den podepsalo ministerstvo smlouvu na systém mýtného od roku 2020.

Chronologie kolem jednání o mýtném
9. května 2018 – Rafajovi podřízení ruší kvůli údajným pochybením ministerstva dopravy soutěž na dodavatele mýtného.
17. května 2018 – Premiér Babiš v rozhovoru pro iDnes.cz říká, že napsal Rafajovi dopis, v němž uvedl, že rozhodnutí úřadu není správné. Rafaj mu následně v dopise nabídl, ať do rozkladové komise ÚOHS navrhne svého nominanta.
Druhá polovina května 2018 – Babiš se schází na Úřadu vlády spolu s ministrem dopravy Danem Ťokem s Rafajem, kde ho vyzývají, aby nebránil uzavření smlouvy na mýtné s vítězem tendru.
24. května 2018 – Ministerstvo dopravy podává rozklad proti rozhodnutí ÚOHS o zrušení tendru na mýtné.
28. května 2018 – Setkání zástupců ministerstva dopravy a ÚOHS, kde delegace ministerstva upozorňuje, že další nové výběrové řízení na mýtné už není časově uskutečnitelné.
30. května 2018 – Ministra Ťoka přijímá na Pražském hradě na jeho žádost prezident Miloš Zeman. Podle informací Práva jednali o problému se zrušením tendru na mýtné ze strany ÚOHS.
31. května 2018 – Zeman přijímá na zámku v Lánech premiéra Babiše na jeho žádost.
7. června 2018 – Babiš v dalším dopise Rafajovi znovu upozorňuje, že už se nestihne vypsat nová soutěž a hrozí, že od ledna 2020 stát nebude vybírat mýtné na dálnicích.
10. června 2018 – Na zámku v Lánech se koná porada expertního týmu prezidenta Zemana, které se účastní i Ťok. Podle vyjádření Hradu se diskuse vedla také o problematice mýta.
10. července 2018 – Koná se neoficiální schůzka mezi prezidentem Zemanem a šéfem ÚOHS Rafajem.
23. srpna 2018 – Rafaj ruší květnové rozhodnutí ÚOHS o zrušení zadávacího řízení na mýtné a nařizuje věc znovu projednat.
19. září 2018 – Zeman se účastní jednání Babišovy vlády v Hrzánském paláci. Není známo, zda se mluvilo i o mýtu.
20. září 2018 – ÚOHS zamítá všechny stížnosti firmy Kapsch a tentokrát neshledává žádné porušení zákona v tendru na mýtné ze strany jeho zadavatele, ministerstva dopravy. Týž den resort podepisuje smlouvu s vítězem tendru, konsorciem firem CzechToll/SkyToll.

Reklama

Výběr článků

Načítám