Článek
Tržby nočních klubů a diskoték klesly za posledních šest let nominálně o 30 procent. Vzhledem k tomu, že za stejné období dosáhla průměrná inflace v oboru gastronomie 50 procent, znamená to reálný propad tržeb o drtivých 80 procent.
Ještě v letošním roce tržby diskoték a klubů klesly meziročně o devět procent a u barů a sportbarů o procento. K tomu je opět třeba připočíst zhruba tříprocentní letošní inflaci v oboru gastra.
„Řada podniků zavřela, jiné omezily provozní dobu, celkově se snížila návštěvnost,“ řekl Novinkám analytik Dotykačky Vladimír Sirotek.
V prvních letech pandemie přišly nucené uzavírky nebo omezení nočního vycházení, později ale sehrály roli jiné a trvalejší změny chování zákazníků. „Za poslední roky se celkově změnily trendy ve společnosti. V nočních hodinách pozorujeme v gastru obecně pokles návštěvnosti oproti dřívějšku. Z našich dat vyplývá, že žádnému nočně orientovanému podniku se nyní nedaří více než dřív,“ komentoval Sirotek.
Jedinou výjimkou mohou být kavárny, které se hodně proměnily. Zatímco dříve se specializovaly ryze na kávu, dnes nabízejí i alkoholické nápoje nebo občerstvení a zároveň některé prodlužují svou otevírací dobu až do nočních hodin. V posledních letech tak mnohdy přetahují zákazníky jiným podnikům.
Pijí méně nebo jinde
Roste také skupina lidí, kteří chtějí žít zdravěji, a tak méně konzumují alkohol. „Zatímco dříve mladí chodili do nočních podniků, kde je právě alkohol dominantní položkou celkových tržeb, současní mladí chodí jinam. V podnicích tohoto typu tak nedošlo ke generační obměně návštěvníků, stále tam chodí ti samí lidé jako před deseti lety, ale nyní jsou z nich třicátníci. Nemají tudíž tolik času a chodí méně často,“ popsal Sirotek.
I podle restauratéra a člena představenstva Hospodářské komory Luboše Kastnera alkohol mladé tolik neláká a vypadat fit je pro ně důležitější než pro generace jejich rodičů. Nejsou navíc moc ochotní přilnout k jednomu místu, spíše hledí na nápaditý marketing.
„Když se podívám na podniky v Praze, jako jsou Forbína, Bitter Priest nebo dlouholetá stálice Bugsy's, tak těm se daří. Mají brilantní servis, skvělý marketing a schopnost budovat silné vztahy se zákazníky. To je klíč k úspěchu,“ uvedl.
V posledních letech výrazně zpustla i kdysi ikonická ostravská Stodolní. Ze slavných několika desítek podniků jich zbyla už jen hrstka. Člověk zde narazí spíše na striptýzové bary a prodejce kebabu. O víkendech to zde sice stále žije, do značné míry ale díky turistům přijíždějícím z Polska. Lidé často popíjejí venku před podniky.
Místní popisují, že hlavně v letních měsících zdejší mládež raději než v podnicích popíjí někde u auta zaparkovaného nedaleko večerky a pouští si přitom hudbu podle vlastního vkusu.


