Hlavní obsah
Tomio Okamura Foto: Petr Horník, Právo

Okamurova kampaň je opět nejméně transparentní, hodnotí Transparency

Organizace Transparency International podruhé zkoumala otevřenost financování prezidentských kampaní. Stejně jako v předchozím šetření zvítězila jako nejtransparentnější kampaň Jana Fischera, na druhém konci žebříčku se stejně jako počátkem prosince umístil Tomio Okamura, jehož přihlášku k volbám ale ministerstvo vnitra vyškrtlo.

Tomio Okamura Foto: Petr Horník, Právo
Okamurova kampaň je opět nejméně transparentní, hodnotí Transparency

Míru transparentnosti hodnotí organizace na základě 13 kritérií, přičemž vychází z informací, které kandidáti uvádějí na webových stránkách nebo sociálních sítích, případně z jejich prohlášení v celostátních médiích.

Okamura vyšel z aktuálního průzkumu nejhůř, když dosáhl hodnocení 28 procent. Jan Fischer splnil požadovaná kritéria na 93 procent. Na pomyslných stupních vítězů by spolu s ním stanuli Táňa Fischerová a Přemysl Sobotka. Nad 50 procent se ale dostali také Jiří Dienstbier, Karel Schwarzenberg, Vladimír Franz a Zuzana Roithová.

Právě Okamura, který byl z prezidentské volby vyškrtnut a chystá se proto obrátit na Ústavní soud, se už dříve ohradil proti výsledkům prvního kola šetření, v němž také obsadil poslední místo. Jeho spolupracovníci tehdy namítali, že Okamurovu kampaň nehalí žádná mlha, nýbrž jen odmítli „spolupracovat s organizací, která léta zavírala oči před zlodějnami politiků“.

Organizace pochválila kandidáty za to, že většina z nich začala od uvedení výsledků prvního kola výzkumu zveřejňovat mnohem více informací o jejich kampaních. „Transparentnost financování kampaní je předpokladem pro postupné navracení důvěry v politiku. Dostatek zveřejněných informací zvyšuje možnost odhalovat nesrovnalosti a nekalosti kampaní,“ komentoval to ředitel organizace David Ondráčka.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Související články

Výběr článků