Hlavní obsah

Negrelliho viadukt je v horším stavu, než se myslelo. Rekonstrukce se zřejmě protáhne

Novinky, Kristýna Léblová, maj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Oprava Negrelliho železničního viaduktu, překlenujícího Vltavu mezi pražskou Florencí a Holešovicemi, se zřejmě protáhne. Několik mostních oblouků je v horším stavu, než se myslelo, a musí se zdemolovat a znovu postavit. Ve čtvrtek o postupu prací probíhajících už od loňského roku informovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu vstupuje do další fáze. Oprava také odkryla historické stavební značkyVideo: Novinky

 
Článek

Mostních oblouků je na stavbě zhruba stovka a už dnes je jasné, že čtrnáct z nich bude nutné kvůli špatnému technickému stavu zbourat a postavit nové. Nyní se čeká na diagnostiku dalších dvou, které možná stihne stejný osud. Potom by se stavba mohla protáhnout až o čtvrt roku. Původní termín zněl konec roku 2019.

Dosud byla zrekonstruována zhruba polovina unikátní stavby, která byla v provozu zhruba 160 let a revitalizaci potřebovala. Práce začaly už loni v červenci.

Foto: Novinky

Ukončení rekonstrukce se odhaduje na konec roku 2019.

„Došlo k odstranění nevyhovujících mostů přes ulice Prvního pluku a Křižíkova. Odstranění kolejí, obnažení klenby, probíhají práce na hydroizolaci nosné konstrukce. Most byl očištěn, některé klenby jsme odstranili a nahradili novými pod přísným dohledem Kloknerova ústavu a památkářů,“ popsal ve čtvrtek průběh prací Petr Hofhanzl ze SŽDC.

Dosud se podle něj při stavbě vyskytly jen menší komplikace. „Drobné problémy přišly při odtěžování kleneb, kdy chyběla roznášecí železobetonová deska, kterou projektant předpokládal ve větším rozsahu. Tato komplikace zpozdila stavbu o dva měsíce,“ dodal Hofhanzl s tím, že jinak jde ale vše podle plánu.

Součástí přestavby jsou i protivibrační rohože, které by měly ztišit provoz vlaků. Ty se budou pokládat po celé délce mostu těsně před kolejemi a štěrkem. V klenbách v budoucnu budou prostory pro kavárny nebo pěší zónu. To má přispět k architektonickému zlepšení Karlína.

Historické nálezy

Obnova viaduktu přinesla i překvapivé nálezy. „Zajímavé jsou obnažené klenby. Z rubu je vidět historické označení kamenů, které dokládají fortelnost našich předků, kteří stavbu stavěli,“ svěřil se Novinkám stavební ředitel a ukázal na několik kamenů, které v sobě měly vyryté stavební znaky.

Foto: Novinky

Stavaři objevili historické stavební značky na kamenech.

Viadukt je skoro jeden a půl kilometru dlouhý. I po jeho zprovoznění budou podle SŽDC probíhat dokončovací práce na jeho spodní straně. Celá rekonstrukce vyjde zhruba na 1,5 miliardy. Už teď ale náklady vycházejí na 1,2 miliardy, z toho jednu miliardu financuje Evropská unie.

Práce probíhají za spolupráce Národního památkového ústavu. „Viadukt je jedinečná kulturní památka. Opravujeme ji citlivě, v souladu s požadavky památkářů,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

Stavba je součástí připravovaného projektu. Měl by zajistit železniční napojení Letiště Václava Havla.

Reklama

Výběr článků

Načítám