Hlavní obsah

Na přehlídku CIAF do Hradce se vrací Breitling Jet Team na albatrosech

Právo, Ludmila Žlábková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po několikaleté přestávce se na Czech International Air Festu opět objeví známý Breitling Jet Team. O události se pro deník Právo rozpovídal její pořadatel Aleš Cabicar.

Foto: Archiv redakce, .

Aleš Cabicar

Článek

Již o víkendu se na letišti v Hradci Králové uskuteční 26. ročník Czech International Air Festu (CIAF). Co fanouškům letectví nabízí pohled do programu?

Mám radost, že se po delší odmlce na hradecké nebe vrátí jedna z nejznámějších a divácky nejatraktivnějších skupin na proudových letadlech, francouzský Breitling Jet Team, létající na šestici letounů L-39 Albatros.

Co způsobilo jejich několikaletou přestávku?

V minulých letech byli na velkých světových turné. Nejprve v Americe, poté v Asii, kde vystupovali od Indie přes Čínu, Tchaj-wan. V Evropě se pohybovali minimálně.

Jistě to ale nebude jediný bod programu, na který byste pozval diváky.

I v letošní dramaturgii jsme se snažili přinést průřezový pohled na vývoj létání. Na jedné straně moderní technika, na druhé stroje z dávné minulosti. Díky replice letounu Blériot si připomeneme první krůčky v letectví, druhou světovou válku zastupuje legenda Spitfire Mk.XVIE.

Byly to právě tyto stroje, které znamenaly obrat ve vývoji války ve prospěch spojenců. Bylo jich vyrobeno přes 20 tisíc a létali na nich i českoslovenští piloti v RAF.

Bude Breitling Jet Team jedinou skupinou na hradeckém nebi, na akci, jejíž partnerem je i deník Právo?

Rozhodně ne. Po roční přestávce znovu vystoupí slovenští Očovskí Bačovia na čtyřech L-13 Super Blaník. Skupinová letová akrobacie na bezmotorových větroních, to je zas o něco složitější ukázka umění a preciznosti. Chybět nebudou ani čeští The Flying Bulls.

Struktura posledních ročníků přehlídky se liší od těch z počátku 90. let. Proč?

V první řadě, tehdy zde bylo aktivní vojenské letiště s kompletním vybavením, celým drážním systémem. Poté, co armáda letiště opustila a předala ho městu, vede magistrát letiště spíš směrem ke sportovnímu, rekreačnímu létání.

Myslím, že to je správné, ovšem odpovídá tomu i vybavení letiště. Důležité je také připomenout, že dráha tu má 2,8 kilometru, zatímco například ostravské letiště má dráhu přes 4 kilometry dlouhou. To je naprosto podstatné pro rychlé a velké stroje.

Také se tehdy měnila struktura výzbroje českého letectva. Světové firmy se chtěly prezentovat, aby uspěly v tendru na letadla, která měla nahradit sovětské migy.

Samozřejmě. Navíc jsme byli pro zahraniční piloty neznámou zemí. Vzpomínám na ročník, kdy v Hradci dosedla americká F-16, vylezl americký pilot a vytáhl si pytlík vody. Já se ho ptal, proč si přivezl vodu, a on mi řekl, že vlastně neví, kam vletěl, co tu je.

V podstatě nás jezdili okukovat. Proto se dnes logicky změnil charakter akce. Zatímco na počátku bylo poslání CIAF položeno dominantně na vojenské mašiny, tak dnes se snažíme nabídnout příjemný odpočinkový letový program. Představit letecké technologie, ale i lidi, kteří se kolem letectví točí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám