Hlavní obsah

Elitní český pilot gripenu předvedl v Hradci Králové vysokou pilotáž

Právo, Ludmila Žlábková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hradec Králové

Kapitán Ivo Kardoš z 211. taktické letky Čáslav se stal letos na jaře nově certifikovaným předváděcím pilotem Vzdušných sil AČR na stroji JAS-39 Gripen. Následující tři roky má tak vedle svých povinností bojového pilota čest a povinnost reprezentovat mistrovství českých pilotů na leteckých přehlídkách u nás i ve světě. Už na prvních dvou zahraničních vystoupeních byla jeho vysoká pilotáž oceněna.

Sestava, jíž předvedl český elitní pilot Ivo Kardoš v sobotu na festivalu CIAFVideo: Ludmila Žlábková, Právo

 
Článek

Z celosvětově prestižní přehlídky vojenské techniky Royal International Air Tattoo v anglickém Fairfordu si v červenci odvezl cenu za nejlepší zahraniční ukázku. Stejně jako z přehlídky v anglickém Yeoviltonu. Tento víkend se představil návštěvníkům 24. ročníku leteckého festivalu CIAF 2017 v Hradci Králové.

Jakou ukázku jste zvolil pro sobotní hradecké vystoupení?

Sestava má deset nebo jedenáct minut, záleží na zvolené variantě, podle počasí. V Hradci nám povětrnostní podmínky přály, respektive počasí bylo hraniční, ale daly se létat i vertikální manévry. Proto jsem zvolil delší sestavu. Myslím, že divák si na své přišel, protože letadlo, jeho silueta, bylo na pozadí mraků krásně zřetelné. Když je nebe plechové, tedy jasně modré, stroj se ve vysokých výškách ztrácí. Lidé vidí jen malou tečku.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Ivo Kardoš, elitní pilot české armády

Na co jste se ve své ukázce zaměřil?

Při ukázce se demonstruje obratnost letadla, jeho minimální i maximální rychlost. Po celou dobu se pohybujeme na malém poloměru letiště a předvádíme kombinaci různých prvků. Odhadem asi pětadvaceti. Nejnižší výška při průletech bez manévrů je 30 metrů nad zemí, nejvýš jsem byl ve zhruba dvou kilometrech. Přesněji asi 1,8 kilometru. Co se týče rychlosti, z bezpečnostních důvodů nemůžeme demonstrovat maximální výkon stroje, v přízemní výšce musíme zůstat v pásmu podzvukové rychlosti.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Vzlétající gripen

V Hradci Králové vystoupil i pilot ukrajinského stroje Su-27, rovněž oceněný v britském Fairfordu. Sledujete svá vystoupení? Hodnotíte si je vzájemně?

Jako display pilot létám první sezónu, proto se například právě s Ukrajinci osobně zatím moc neznám, ale samozřejmě o sobě víme. Ale mám od nich pozdravovat mého předchůdce. Častěji se setkávám s display piloty za západní části Evropy.

Než jste přešel na gripen, létal jste na L-39, poté na bitevníku L-159. Máte nějaký letecký sen, stroj, který byste chtěl pilotovat?

Měl jsem možnost letět v F16, v jeho dvoumístné verzi. Během mezinárodních cvičení existuje podobná výměna, kdy i my vozíme jiné piloty. Máme tak možnost poznat a porovnat i jiné typy strojů, dozvíme se více i o taktice, kterou druhá strana používá. Je to oboustranný přínos.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Sobotní počasí letecké přehlídce přálo. Silueta stroje kapitána kardoše byla proti mrakům krásně vidět.

Vyměnil byste gripen za některý z jiných strojů?

Zřejmě existují lepší letadla, ale myslím, že pro nás jako Českou republiku je gripen nejlepší volba. Zejména pokud porovnáme cenu a výkon. Neboť jsou nesrovnatelně dražší na provoz, přitom gripen tu práci udělá prakticky stejnou.

Jako armádní pilot se účastníte i zahraničních misí českého letectva, střežil jste například vzdušný prostor na Islandu. Co máte radši – přehlídky, nebo mise?

Je to těžké porovnat, každé má něco svého. Na Islandu to bylo pěkné, ale i přehlídky mají své kouzlo. Zajímavá je i klasická služba řadového pilota. Prostě jde o to, hlavně létat. Pilot je od toho, aby létal.

Kapitán Ivo Kardoš

Je absolventem Fakulty vojenských technologií v Brně. Po základním výcviku létal na cvičném proudovém podzvukovém letounu L-39 Albatros, poté přešel na bitevník L-159 Alca, přičemž i s ním dosáhl nejvyšší mety v podobě certifikovaného display pilota. Certifikaci na gripen získal letos na jaře. Vzdušné síly disponují vždy pouze jedním display pilotem, který působí na své pozici zpravidla tři roky. Ve vojenských strojích má Kardoš nalétáno přes 1 500 hodin, z toho 500 v Gripenu.

Reklama

Výběr článků

Načítám