Hlavní obsah

Most přes čtyři volební období. Dolínek představil plán mobility pro Prahu s projekty za 340 miliard

Novinky, Renáta Bohuslavová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražský náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) v pondělí odpoledne v Institutu plánování a rozvoje (IPR) představil plán udržitelné mobility Prahy a okolí, kde by mohly být realizovány projekty za 340 miliard. Podle Dolínka by měl plán sloužit jako most, který překlene čtyři volební období.

Foto: Mapy.cz

Sídlo Institutu plánování a rozvoje (IPR) hlavního města Prahy

Článek

Plán udržitelné mobility navazuje na metropolitní plán, který IPR představil začátkem května. Jde o návrh, který na zadání magistrátního odboru územního rozvoje institut připravil a na němž se podílelo i ministerstvo dopravy a Středočeský kraj.

Podle šéfa sekce infrastruktury na IPR Zdeňka Zděradičky se od metropolitního plánu liší v tom, že řeší jednotlivé detaily s důrazem na dojíždění do Prahy, které nyní metropoli nejvíce trápí.

Plán jako most

Plán by měl podle náměstka pro dopravu Petra Dolínka překlenout až čtyři volební období a každá politická reprezentace by si z něj mohla vytáhnout vlastní priority.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Petr Dolínek

„Politická reprezentace si musí zvykat, že některé dokumenty musí být dlouhodobé. Má (plán mobility) sloužit jako most, který překlene čtyři volební období. Je to most široký a máme zde možnosti za 340 mld. korun,” řekl na tiskové konferenci Dolínek.

Podle něj by plán měl být schválen ještě před komunálními volbami a nemá být úplně závazný, ale spíše návodný. Tzv. akční plán, tedy závazný návrh na konkrétní projekty, by si pak schválilo po říjnových komunálních volbách nové zastupitelstvo.

V plánu udržitelné mobility se podle náměstka objeví například návrh na 100 kilometrů cyklostezek, propojení Černého Mostu a Kyjí, lávku mezi Holešovicemi a Karlínem, lávku z Kačerova na Roztyly nebo výstavbu P+R parkovišť, prostupnost pražských nádraží, rekonstrukce železničních tratí atd. MHD by měla být do roku 2025 v maximální možné míře bezbariérová. Do oprav ulic a mostů má jít celkem 27 miliard korun.

Připomínky k metropolitnímu plánu

Zmíněných 340 miliard je výhled, ze kterého by mohlo být financováno až 400 projektů. Reálné je ale podle Dolínka do roku 2030 proinvestovat 112 miliard na 240 projektů, v nichž jsou prioritami metro D, dostavba pražského i městského okruhu a revitalizace a stavba železničních tratí.

Praha je připravena i na spolupráci s ministerstvem dopravy, se Středočeským krajem a s Evropskou unií, kde hodlá žádat o dotace, jelikož sama by všechny projekty neufinancovala.

Celý metropolitní plán, který bude zahrnovat projekty od roku 2023, nyní prochází připomínkovým řízením odborné i laické veřejnosti, které skončí v červenci. Poté se bude sestavovat kompletní plán, který bude schvalovat v dalším volebním období zastupitelstvo Prahy.

Všechny návrhy si lidé mohou prohlédnout na výstavě Plán mobility pro Prahu a okolí, která se otevře v úterý 29. května a potrvá do 17. června v Centru architektury a městského plánování (CAMP) v sídle Institutu plánování a rozvoje vedle Emauzského kláštera.

Reklama

Výběr článků

Načítám