Článek
„Návrh této novely zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích právě prošel meziresortním připomínkovým řízením. Teď budeme mít měsíc na to, abychom vypořádali připomínky a materiál předložili vládě. Je reálné, že do parlamentu návrh novely poputuje již v červnu,“ sdělil Ptačinský.
Ve hře čtyři varianty
Pokuty se mají ve správním řízení stanovovat buď podle měsíčního příjmu řidiče, jeho ročního daňového přiznání, kubatury vozidla, nebo aktuální hodnoty auta, v němž bude přestupek spáchán. Dosáhnout by mohly až 150 tisíc korun.
„Která z těchto čtyř variant v definitivním návrhu novely bude, se rozhodneme až na základě připomínek z meziresortního řízení. Vybereme tu nejpřijatelnější a politicky nejlépe průchodnou variantu,“ informoval Ptačinský.
Má jít o citelný postih pro každého
Jak už dříve zdůraznil Bárta, je potřeba, aby agresivita za volantem byla trestána maximálně přísně a pokuta byla pro každého citelná, tedy i pro bohatého člověka. Zalepila by se tak nynější mezera v motoristické legislativě, kdy je řidič za vážný přestupek postižen buď jen mírnou pokutou, anebo rovnou vězením.
Ministr dopravy ovšem připouští, že prosadit to ve vládě a parlamentu nebude vůbec jednoduché.
„Pro celou ODS jsou pokuty podle výše příjmů naprosto nepřijatelné. Před zákonem si přece musejí být všichni rovni,“ říká bývalý ministr dopravy Petr Bendl (ODS). A premiér Petr Nečas (ODS) už loni na podzim označil tuto Bártovu snahu za nesmysl.
Telefonovat v autě zakázáno nebude
Do řad odpůrců takové právní úpravy se nyní začlenil i Automotoklub ČR. Naopak místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach považuje pokuty podle příjmů za zajímavý pokus. „Ministr Bárta ale musí prokázat, že je to v praxi použitelné,“ uvedl Škromach.
Ještě větší odpor než pokuty podle majetku vzbudil další Bártův návrh, aby se striktně zakázalo jakékoli telefonování za jízdy, tedy i přes handsfree.
„Od úplného zákazu telefonování jsme už po připomínkách odborné veřejnosti upustili,“ ujistil Právo Ptačinský. Do novely se to tedy nedostane.