Soud se bude případem zabývat v úterý 17. října. Nejméně do té doby se tak výstavba mýtnic zastaví. Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové se soud nebude věnovat postupu ministerstva při výběru dodavatele, ale kroky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který letos v březnu potvrdil přidělení zakázky firmě Kapsch. Ta v tendru nabídla třetí nejnižší cenu. Její konkurent, italská firma Autostrade byla kvůli formálním nedostatkům z tendru vyřazena.

"Rozsudek napadá poměrně formální chybu při sepisování druhoinstančního rozhodnutí ÚOHS. To projednávání bohužel může trvat několik let a kromě nedovýběru mýtného hrozí, že investice doposud do tohoto systému zavedené přijdou vniveč a budou chybět i miliardy na opravy a rozvoj, které měly být čerpány z mýtného," uvedl premiér Mirek Topolánek na tiskové konferenci po jednání vlády s tím, že pevně doufá, že se k formálnímu nedostatku v dalších instancích soudy vyjádří jinak.

Soud rozhodl ve prospěch Autostrade již v březnu

Autostrade bude podle mediálního zástupce Romana Pospíšila v řízení pokračovat. Příští týden má podle něj být u soudu slyšení, ale verdikt zřejmě ještě nepadne. Upřesnil, že podle předběžného opatření se mají obě strany, tedy ministerstvo i Kapsch zdržet jakéhokoliv smluvního plnění. "Brněnský soud již v březnu přiznal žalobě Autostrade směřující proti rozhodnutí ÚOHS odkladný účinek. V důsledku tohoto rozhodnutí neměla být výstavba vůbec zahájena, na což jsme všechny zúčastněné výslovně upozornili," uvedl ředitel Autostrade Piero Bergamini.

Předseda ÚOHS Martin Pecina tvrdí, že pokud společnost Autostrade nenavrhne u soudu zrušení současné smlouvy ministerstva dopravy na vybudování mýtných bran, dostaví je firma Kapsch. Nezabrání jí v tom ani pondělní předběžné opatření brněnského krajského soudu, který zakázal ve výstavbě pokračovat. 

Pokud by se jeho úřad z rozhodnutí brněnského soudu zabýval případem znovu a tendr tentokrát zpochybnil, může ministerstvu uložit pokutu, ale soutěž samotnou už zrušit nemůže, vysvětlil.

"Předseda ÚOHS hledá způsoby, jak situaci co nejpříznivěji interpretovat ve prospěch společnosti Kapsch. Pokud totiž správní soud zruší jeho rozhodnutí, věc se vrací k novému posouzení regulérnosti celého tendru, jež může samozřejmě vést i ke zrušení výsledku tendru, a tím i anulování smluv, které z něj vzešly," uvedl mediální zástupce Autostrade Roman Pospíšil. Ke stejnému výsledku podle něj může vést také kterékoli ze tří prověřování, jež ve věci nyní vede Evropská komise.

Zpoždění by znamenalo méně peněz na investice do silnic

Systém elektronického zpoplatnění provozu kamiónů chce ministerstvo dopravy na českých dálnicích zprovoznit 1. ledna 2007. Pokud se zavedení zpozdí, bude stát muset zachovat dosavadní systém dálničních známek se stejnými sazbami jako letos. K tomu ale bude potřeba změna zákona o pozemních komunikacích ve zkráceném řízení. Jednodenní kupón pro vozy nad 12 tun stojí 250 korun, roční vyjde na 14 000 Kč.

Zpoždění projektu by podle Žižkové také znamenalo nižší výnos z výběru mýtného pro stát a méně prostředků na výstavbu silnic a dálnic. Stát by měl ročně z mýtného získat kolem osmi miliard korun. Pro příští rok odhadovalo ministerstvo dopravy čistý výnos po odečtení nákladů 2,8 miliardy.

Ze 171 mýtných bran zatím Kapsch postavil třetinu. Výstavba mýtných bran v posledních dnech na několika místech dálnice D1 výrazně zkomplikovala dopravu. [celá zpráva]