"Je to moje úchylka, kterou mám od dětství a převzal jsem ji od svého otce," tvrdí poslanec. Přiznává, že díky této vášni ho stojí provoz auta dost peněz, ale prý to stojí za to. "Pro tu vášeň jsem ochoten to dát," říká.

Pětimetrového phaetona koupil již ojetého. "Když vám řeknu, že jsem to auto koupil za třetinu aktuální ceny, tak tomu nebudete věřit, ale je to tak," uvedl Svoboda. Phaeton se podle ceníků prodává od dvou do čtyř miliónů korun. Vzhledem k tomu, že auto prý bylo za slušnou cenu, kupoval ho za hotové.

Kdy platil pokutu za rychlou jízdu, si ani nepamatuje. "Když vidím, jak někteří řidiči s třetinovým objemem mě předjíždějí jako blázni, musím kroutit hlavou. Ale asi je to v tom, že tu sílu pod kapotou mám a nepotřebuji to nikomu dokazovat," tvrdí poslanec. Svoboda přiznává, že když v minulosti podnikal, měl ještě silnější auta. Podle svých přiznání o vedlejších příjmech a aktivitách již nepodniká a žádné vedlejší příjmy nemá.

Pokutám se nevyhnou

Navlas stejným vozem konkuruje ve Sněmovně Svobodovi ještě šéf kontrolní komise pro policejní odposlechy Jiří Bílý (ODS), který auto prý rovněž pořídil ojeté. "Koupil jsem ho na leasing a vyšlo mě levněji, než bych kupoval superba," řekl Právu s tím, že do té doby jezdil právě Škodou Superb, kterou dal na protiúčet.

"Snažím se dodržovat zákony, ale přiznávám, že někdy tu rychlost překročím," neskrýval Bílý. Také on tvrdí, že ho občas vytáčejí někteří řidiči, kteří riskují: "Když jedu po dálnici stotřicítkou a předjíždí mě stará škodovka, tak si říkám, co to ten člověk dělá."

Bílý na začátku své politické kariéry ve Sněmovny v prohlášení uvedl, že má živnostenský list na poradenství, přičemž s výjimkou roku 1999, kdy přiznal 132 290 korun vedlejšího příjmu, jiné zdroje než poslanecký plat neuvedl.

Pro poslance a senátory již dva roky platí, že při přestupku si mohou vybrat, zda zaplatí pokutu na místě, anebo nechají svůj přestupek řešit imunitním výborem příslušné komory. Sami přiznávají, že často raději zaplatí policistům okamžitě, než aby se věc dostala do parlamentu, a měli tím pádem ostudu.

Bezpečnost především

K zálibě v bezpečných a rychlých vozech se přiznávají také Robert Vokáč (US-DEU) a Oldřich Vojíř (ODS). "Jsem z Vysočiny, takže dávám přednost čtyřkolkám, od roku 1994 jezdím pouze mercedesem," říká o svém terénním autě Vokáč.

Také on říká, že silný vůz mu dává spíš jistotu než snahu předvádět se. "Přebytek výkonu obecně vede k tomu, že člověk jezdí klidněji, protože ví, co má pod sebou," poznamenal. Přesto prý tak dvakrát až třikrát do roka platí pokuty, avšak většinou za špatné parkování. "Jsem člověk, který dodržuje předpisy," tvrdí.

Se svým současným teréňákem řady M jezdí již pátým rokem. "Je to moje druhá čtyřkolka. Auta, která si pořizuji pro své firmy a pro sebe, beru na leasing," říká. Vokáč patří svými podnikatelskými aktivitami mezi poslance s nejvyššími vedlejšími příjmy. Každoročně přiznává milión korun, za rok 2003 to bylo dokonce 2,3 miliónu. Podobně je na tom také Vojíř. Ten například před rokem přiznal čtrnáct miliónů korun hrubého vedlejšího příjmu, z čehož byla většina za prodej akcií ČEZ. Před časem si tak pořídil luxusní BMW 645, který stojí přes 2,5 miliónu korun.

"Klíčové je pro mě bezpečné auto, protože najedu ročně zhruba 60 tisíc kilometrů. To, co mám, je ze všech nejbezpečnější v rámci Evropy," říká o svém voze poslanec.

V oblibě jsou také škodovky

Bezpečí dává přednost také někdejší ministr dopravy, poslanec Jaromír Schling (ČSSD). Proto si pořídil volvo, které jako nové stojí jeden až 1,5 miliónu korun. Pořídil jej však jako nabouranou ojetinu za polovic.

Kupovat auta na leasing jako soukromá osoba považuje za nesmysl. "Ani nevím, jaká je maximální rychlost toho auta, nikdy jsem to nevyužil, jezdím volně jak to odpovídá mému věku i charakteru auta," poznamenal exministr. A pokuty? V minulosti prý určitě platil, ale už je to tak dlouho, že si ani nepamatuje kdy.

Rychlá auta učarovala také např. šéfovi výboru pro obranu a bezpečnost Janu Vidímovi (ODS), který jezdí terénním volvem, či jeho stranickému kolegovi Liboru Ježkovi se sportovní hondou.

Mezi poslanci jsou oblíbené také domácí škodovky, zejména octavie. Tu si ve slušné výbavě pořídil před časem např. lidovecký šéf Miroslav Kalousek či sociální demokrat Petr Ibl.