Podle informací Práva na některých školách ředitelé nepřímo nabádají pedagogy, aby děti hodnotili spíše v příznivém světle, v obavě z hněvu rodičů.

"Nikdo nám to nedal pokynem, ale dozvídáme se to nepřímo. Jsme upozorňováni, abychom si dali pozor - když nenapíšeme vyloženě dobré hodnocení a žák se pak nedostane na střední školu, může se stát, že si pak rodiče mohou přijít stěžovat, dělat dusno," řekla Právu učitelka základní školy v Praze, která si nepřála být jmenována. Jak dodala, vedení se obává, že by to pak mohlo poškodit pověst školy.

Z dřívějška děti neznají

Je třídní v devítce a celkem musí napsat hodnocení na třicet žáků. "Když vyjdu ze školského zákona, měli bychom děti hodnotit celkově, za jejich školní docházku. Ale my o tom, že budeme psát hodnocení, víme zhruba rok, od doby, kdy zákon vešel v platnost. A nemáme potřebné podklady, protože jsme dříve takto děti nehodnotili," tvrdí učitelka.

Pravidla podle ní nejsou příliš jasná, a tak ve finále mohou někteří učitelé hodnotit velmi subjektivně a druzí zase psát skoro všem žákům hodnocení podobné. "Není problém popsat dítě, které má dobré výsledky. Potíž je to ale u těch průměrnějších - jak vystihnout skutečnost, ale přitom je nepoškodit," soudí. Výstupní hodnocení žáků zavedl nový školský zákon platný od ledna 2005.

Ministerstvo školství si od změny slibuje, že střední školy budou brát dokument v úvahu při rozhodování o přijímání uchazečů. Argumentem je, že střední školy berou hlavně na základě přijímaček a pak o přijetí rozhoduje jednorázový výkon dítěte, a to nemusí být vždy spravedlivé.

V Základní škole v Legerově ulici v Praze 2 už mají hodnocení žáků napsaná a v úterý s nimi na třídních schůzkách seznámili i rodiče. "Umožnili jsme jim přečíst si to předem, abychom případně mohli ještě doplnit něco, co jsme opomněli, třeba zájmovou činnost dítěte," vysvětlila ředitelka Bohuslava Bucharová. Originál hodnocení si podle ní žáci odnesou domů až 31. ledna.

Na otázku, jestli se někteří rodiče proti hodnocením ohradili, odpověděla, že zatím žádné problémy nebyly. "Třídní učitelé už dříve mluvili s dětmi ve třídě o tom, jak je budou hodnotit, a probrali to i s rodiči," tvrdí.

Učitelé na škole se ale podle ní shodli, že by bylo šťastnější kdyby se hodnocení začala psát později, až pro žáky, kteří se začnou učit podle nových vzdělávacích programů. Ty ve školách startují v září 2007. "Děti se začnou učit novým způsobem a s tím by šlo i nové hodnocení. Současná výuka upřímně tomuto modelu hodnocení příliš neodpovídá," soudí ředitelka.

Střední školy rozhodnou hlavně podle testů

Je otázkou, do jaké míry budou střední školy brát nová hodnocení v úvahu. Tam, kde mají uchazečů jen o něco málo víc než míst, už dnes často od přijímacího řízení upouštějí. Ředitelé prestižních škol, které mají několikanásobný přetlak, se ale netají tím, že i nadále budou rozhodovat především podle toho, jak uchazeč zvládne přijímačky, případně přihlédnou k jeho prospěchu ze základní školy.

Ředitelka Českoslovanské akademie obchodní Dr. Edvarda Beneše v Praze 2 Dagmar Krutská Právu řekla, že výstupní hodnocení bude letos doplňujícím, nikoli hlavním kritériem pro přijetí. Rozhodující bude výsledek přijímací zkoušky a prospěch ze základní školy.

"Výstupní hodnocení je novinka, nevíme, jak k němu základní školy přistoupí, jaké údaje budou preferovat a v jaké kvalitě budou hodnocení psát," zdůvodnila ředitelka.