Otázkám ohledně Česka Oettinger čelil v diskuzi ve výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu v souvislosti s víkendovými informacemi médií o interním dokumentu právní služby Evropské komise. Zprávy zveřejnily britský deník The Guardian a francouzský Le Monde. Napsaly, že Babiš se z pohledu 61. článku od srpna platného finančního nařízení nachází ve střetu zájmů. I když převedl své firmy do svěřenských fondů, je podle právníků stále konečným uživatelem výhod. [celá zpráva]

Česku prý hrozí vracení dotací

Podle právníků EU má zájem na ekonomickém úspěchu Agrofertu a jako premiér má možnost ovlivňovat rozhodování spojené s využíváním fondů přicházejících z evropského rozpočtu. Česku prý hrozí, že bude muset vrátit část z dotace, které byly letos Agrofertu vyplaceny. Celkem to bylo 2,1 miliardy korun.

Oettinger v pondělí před europoslanci zdůraznil, že novinové zprávy nejsou oficiální cestou ke komunikaci mezi Evropskou komisí a vládou členské země. "Tou je dopis a odpověď na něj. Dopis jsme odeslali, doufám, že odpověď dorazí v příštích dnech či týdnech," uvedl. Dopis EK podle něj detailně popisoval nynější právní situaci.

Europoslance proto komisař žádal o určitou míru strpení. "Nebudeme otálet, ale ty kroky nějakou dobu zaberou," upozornil s tím, že detailní odpovědi by parlament mohl slyšet už příští týden.

Vláda má vlastní analýzu

Babiš v pondělí Novinkám řekl, že žádný dopis od eurokomisaře neobdržel. „Pokud ho dostaneme, budeme to samozřejmě řešit co nejrychleji,” řekl Babiš. Připomněl, že problematiku dotací má na starosti ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO)

Interpretaci, že by Česko muselo dotace vracet, už během dne odmítl on i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) Podle vlastní analýzy českého ministerstva spravedlnosti premiér ve střetu zájmu není. [celá zpráva]

Ministr spravedlnosti Jan Kněžínek řekl, že Babišův postup odpovídá českému právu. "Otázka toho, kdo je beneficientem, není rozhodná," uvedl. Zákon podle něho není v rozporu s evropským nařízením. Současně ale řekl, že právníci nezkoumali evropské právo. "To není naše gesce, k tomu jsme se nevyjadřovali," uvedl.

Článek 61 (Střet zájmů) finančního nařízení Evropského parlamentu a Rady
1. Účastníci finančních operací ve smyslu kapitoly 4 této hlavy a jiné osoby, včetně vnitrostátních orgánů na všech úrovních, podílející se na plnění rozpočtu v přímém, nepřímém a sdíleném řízení, včetně přípravy na tuto činnost, na auditu nebo na kontrole, se zdrží jakéhokoli jednání, jež by mohlo uvést jejich zájmy do střetu se zájmy Unie. Přijmou rovněž vhodná opatření, která u funkcí v rámci jejich odpovědnosti zamezí vzniku střetu zájmů a která řeší situace, jež lze objektivně vnímat jako střet zájmů.
2. Případné riziko střetu zájmů týkající se zaměstnance vnitrostátního orgánu přednese tento zaměstnanec svému přímému nadřízenému. Případné riziko střetu zájmů týkající se zaměstnance, na něhož se vztahuje služební řád, přednese tento zaměstnanec příslušné pověřené schvalující osobě. Příslušný přímý nadřízený nebo pověřená schvalující osoba písemně potvrdí, zda střet zájmů existuje. Je-li zjištěn střet zájmů, zajistí orgán oprávněný ke jmenování nebo příslušný vnitrostátní orgán, aby dotčený zaměstnanec ukončil veškerou činnost v dané věci. Příslušná pověřená schvalující osoba nebo příslušný vnitrostátní orgán zajistí, aby byly učiněny veškeré další vhodné kroky v souladu s platným právem.
3. Pro účely odstavce 1 ke střetu zájmů dochází, je-li z rodinných důvodů, z důvodů citových vazeb, z důvodů politické nebo národní spřízněnosti, z důvodů hospodářského zájmu nebo z důvodů jiného přímého či nepřímého osobního zájmu ohrožen nestranný a objektivní výkon funkcí účastníka finančních operací nebo jiné osoby podle odstavce 1.