Mezi oběťmi byla ani ne šestiletá dívka a její devětašedesátiletá babička. Rodiče dívky a její sestra zažalovali cestovní kancelář o náhradu nemajetkové újmy.

Městský soud v Brně jim původně přiznal pět miliónů korun, odvolací Krajský soud v Brně ale odškodné snížil na tři a čtvrt miliónu s tím, že co do intenzity následků nelze srovnávat újmu spojenou se smrtí dítěte a člověka důchodového věku.

Cestovní kancelář se ještě obrátila na Nejvyšší soud, který ovšem její dovolání stručným usnesením odmítl kvůli tomu, že firma dostatečně nevymezila důvody dovolání a nenastolila žádnou zásadní právní otázku. Podle ústavních soudců Nejvyšší soud při odmítnutí dovolání nechyboval. „Nelze konstatovat, že by Nejvyšší soud svým postupem zasáhl do základních práv Atlas Adrie, a odepřel jí tak svévolně soudní ochranu,“ stojí v usnesení ÚS.

Byznys pod novou značkou

Pozůstalí původně kromě cestovní kanceláře žalovali i dopravní společnost, které patřil havarovaný autobus. Podle soudů ale odpovědnost nese pouze cestovní kancelář a dopravce jako subdodavatel nemá právní odpovědnost vůči pozůstalým.

Utrpení rodiče, který ztratil dítě, nelze poměřovat daňovým přiznánímsoudce brněnského krajského soudu Michal Ryška

Při projednávání případu loni u brněnského krajského soudu navíc vyšlo najevo, že majitel cestovní kanceláře Atlas Adria Martin Vašulín se podle soudce Michala Ryšky snažil odklonit svůj byznys při současném dokladování bídných hospodářských výsledků.

„Zájmem justice nesmí být prohloubení újmy pozůstalým nepřiznáním odpovídajících částek. Utrpení rodiče, který ztratil dítě, nelze poměřovat daňovým přiznáním nebo kvalitou jeho daňových poradců,“ upozornil Ryška.

Soudce nadzvedl ze židle krok majitele cestovky Vašulína, který své podnikání v cestovním ruchu ukončil, současně však začala fungovat „nová“ cestovka Adria Bus, kterou vedla Vašulínova dcera. Společnost přitom využívala webových stránek Atlas Adrie, fungovala ve stejné provozovně se stejným výkladním štítem a chlubila se třiadvaceti lety zkušeností v oboru, ačkoli podle dokumentů funguje teprve od listopadu 2015.

„Dochází tím k odklonu v podnikání cestovní kanceláře. Je nepochybné, že došlo k převzetí v rámci family byznysu. Byla založena nová cestovka, dřívějšími závazky neznečištěná, která se ale současně hlásí ke staré tradici, využívá web i vývěsní štít,“ kritizovali takový krok soudci.