„Je potřeba, aby z prodeje pozemků mělo prospěch město, a ne soukromí developeři. A bohužel z toho mechanismu, jak je představen, vyplývá, že z toho město dostane jen 25 procent,” kritizoval bývalý zastupitel a dnes předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek návrh radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD).

Michálek: Rychlá změna před volbami je pofidérní

„Pokud se ukáže, že Praha bude dostávat jen takhle maličký podíl, a přitom zaplatí celou trasu metra D za 50 miliard korun, tak hrozí jeden z největších podvodů v historii Prahy a podobný tunel jako Blanka,” doplnil pro Novinky Michálek.

Jakub Michálek

Jakub Michálek

FOTO: Milan Malíček, Právo

Michálek zároveň upozorňuje na to, že jde o rychlé schválení a o předvolební tah ČSSD a hnutí ANO. „Je velmi pofidérní, že se ta změna dělá takhle rychle a těsně před volbami,” uvedl předseda pirátských poslanců.

Krnáčová: Od Michálka je to zákeřné

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) se však brání. O projektu se podle ní diskutuje minimálně rok a půl. „Posledních několik měsíců nás Piráti tepou, že to stále nebylo předloženo zastupitelstvu. Když to je, tak je to pro pana Michálka zase pofidérní. Rozumím tomu, že se volby blíží a s kampaní se začít musí, ale tohle je zákeřné,” reagovala pro Novinky Krnáčová.

Výstavba metra D je naopak podle ní po čtvrtečním jednání zase o něco blíž. „Je to správný krok a dokládá to i fakt, že to bylo schváleno hlasy napříč celým zastupitelstvem, včetně opoziční ODS a TOP 09,” doplnila primátorka.

Zastupitelstvo ve čtvrtek po více než čtyřhodinové debatě vzalo na vědomí návrh na vytvoření společného podniku, v němž bude Dopravní podnik hlavního města Prahy jako stavitel metra mít 49 procent a společnost Penta jako investor 51 procent.

Zapojení soukromého investora valná část zastupitelů schvaluje, protože město samo by na výkup pozemků peníze nemělo. Postup současné rady v tomto ohledu hájily třeba opoziční ODS nebo TOP 09.

KSČM, Piráti a Trojkoalice podle Krnáčové pro projekt nehlasovali proto, že je to proti jejich stranické ideologii. „Společné projekty se soukromým sektorem jsou zřejmě proti jejich stranické ideologii, přestože jsou ve světě zcela běžnou praxí,” řekla Novinkám primátorka.

Piráti ale říkají, že nemají problém se zapojením soukromého sektoru. Naopak je to podle nich správné řešení, ale jejich zastupitel Adam Zábranský upozorňuje na to, že město bude mít prostřednictvím dopravního podniku jen malý vliv na činnost společného podniku.

Problém je podle nich i některých členů Trojkoalice, která je společně s ANO a ČSSD součástí vedení města v tom, že tento společný podnik dále bude uzavírat řadu dílčích smluv s majiteli pozemků a dalšími firmami, s nimiž se bude vždy dál dělit na půl o peníze z prodeje pozemků a město tak přijde o miliardy.

Podvody s výkupy pozemků

Výtky měla ve čtvrtek na jednání zastupitelstva třeba náměstkyně Petra Kolínská z Trojkoalice, která je zastoupená v radě. Řada opozičních zastupitelů z ODS nebo TOP 09 se tak do vedení města pustila s tím, že nechápou, co jim rada vlastně předkládá, když není schopná se ani společně domluvit na postupu.

„Tím, že zastupitelstvo poté schválí změnu územního plánu, o což společnost požádá, tak ty pozemky se zhodnotí. A tam jde o částky v miliardách korun. Nebude se tam už pěstovat obilí, ale budou se tam moct postavit paneláky a takový pozemek je desetkrát dražší. Na tom jsou postaveny všechny podvody s územními plány,” kritizuje Michálek záměr města, které tím tak podle něj dostane jen čtvrtinu peněz z prodeje.

Jak celý tento záměr města nakonec dopadne, ještě není jasné, protože zastupitelstvo nevyjádřilo žádný souhlas, ale pouze vzalo vytvoření společného podniku na vědomí. Návrh musí nyní vypracovat rada.