Soumostí se skládá z několika typů konstrukcí. „Vady, kvůli kterým je teď zavřený, jsou na rámové části jedné z těch konstrukcí. Není to hlavní část, co je nad řekou, ta je oblouková a má úplně jiné konstrukční principy,“ vysvětlila Novinkám Burgerová a názorně ukázala odhalenou výztuž, z níž se odrolil beton. Kritická část se nachází mimo řeku na libeňské straně.

Most má několik vrstev betonu, jehož stav by měla odhalit zpráva z Kloknerova ústavu ČVUT, která bude zveřejněna koncem ledna. Na základě dílčího posudku ústavu byl most nyní uzavřen.

Odhalené výztuže jsou vidět po celé délce mostu.

Odhalené výztuže jsou vidět po celé délce mostu.

FOTO: Novinky

Zanedbaná údržba

Libeňský most byl postaven v roce 1928 a po celou dobu nebyl nijak zvlášť udržovaný. Technická správa komunikací pouze nedávno provedla úpravy povrchů, aby do mostu dále nezatékalo. „Pokud se ale bavíme o možnostech technického podepření rámových konstrukcí, tak ty tady samozřejmě byly. Náměstek Petr Dolínek (ČSSD) dostal v únoru 2016 úkol, aby se začalo pracovat na projektu opravy Libeňského mostu, což se nestalo dostatečně,“ řekla Burgerová.

Magistrát původně chtěl most zbourat a postavit nový. Proti tomu se ale postavili památkáři.

Libeňský most je v současné době v procesu za uznání kulturní památky. Ministerstvo kultury vydalo prohlášení, kde zdůrazňuje, že v průběhu řízení o prohlášení věci za kulturní památku je možné realizovat nezbytnou údržbu i větší stavební či technické zásahy, směřující ke stabilizaci všech částí Libeňského mostu.

Most zeje prázdnotou, volný je jen pro chodce a cyklisty.

Libeňský most zeje prázdnotou, volný je jen pro chodce a cyklisty.

FOTO: Novinky

Momentálně je tedy most uzavřen pro tramvaje i osobní automobily, chodci i cyklisté mají vstup povolen.

Jakmile Kloknerův ústav dodá celou zprávu o celkovém stavu mostu, musí Technická správa komunikací najít dodavatele, který problematický rám podle doporučení ČVUT podloží, což by mělo následně trvat tři týdny.