Podle průzkumu agentury Ipsos se sice může zdát, že nejde o tak přelomové zjištění, ale dobře to podtrhuje skutečnost, že alkohol představuje pro mnohé lidi sociální záležitost a také relaxaci.

Mezi další silné argumenty, proč si dát pivo, víno nebo něco ostřejšího, patří hlavně rodinné oslavy a svátky. Alkohol totiž lidé často vnímají jako nedílnou součást kulturních tradic.

Průzkum dále ukázal, že alkoholem si někteří pomáhají od pracovního stresu – na konci týdne ho vyhledává 28 procent lidí.

Naštěstí průzkum nepotvrzuje obraz osamělého a škodlivého pitíVladimír Darebník

Zajímavé je také, že nadcházející víkend častěji oslavují lidé s vysokoškolským vzděláním, a to ve 35 procentech případů, lidé se základním vzděláním po něm sáhnou na konci týdne ve 26 procentech případů.

Průzkum agentury pro fórum Pij s rozumem také ukázal, že alkohol neslouží v české populaci ke zvýšení sebedůvěry či povzbuzení při navazování známostí, sebevědomí si jím totiž zvyšují jen necelá čtyři procenta lidí.

„Naštěstí se tak nepotvrzuje obraz osamělého a škodlivého pití. Češi používají alkohol vesměs při setkání s přáteli a při přímé komunikaci s nimi,“ komentuje výsledky průzkumu Vladimír Darebník z Unie výrobců a dovozců lihovin.

Češi tak pijí raději doma, nikoliv však osaměle. Za alkoholem vyráží do víru města pouze třetina z nich, zbytek si raději otevře láhev alkoholu doma.

To ale neznamená, že by si k tomu nepřizvali další společnost. Celkem 62 procent dotázaných pije totiž nejčastěji doma nebo u přátel.

Svou roli hraje také věk. Hospody a bary navštěvují spíše mladí lidé a více muži než ženy.

Na ceně moc nezáleží

Z průzkumu také vyplynulo, že s pitím lidé přestanou, když sami vědí, že mají dost. Tvrdí to alespoň 58,4 procenta dotázaných. Důležitá povinnost další den – například řízení automobilu či pracovní záležitosti – představuje pro více než polovinu lidí další důvod, proč zařadit při pití raději zpátečku.

Přes 40 procent lidí také myslí na své zdraví a na svou rodinu, na kterou dají ale mnohem více než na své přátele (7,7 procenta).

Finance je v konzumaci alkoholu také ovlivňují, uvádí to 27 procent respondentů. Je to ale výrazně méně než ostatní důvody. Případné zvýšení ceny alkoholu tedy nemusí být pro lidi primární motiv, aby se v jeho konzumaci omezili.