Jiný posudkový lékař ale před časem zjistil, že se jeho předchůdce spletl, a upozornil na toto zásadní nedopatření Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ). Ta muži přiznala invalidní důchod a zpětně mu ho doplatila.

Plná invalidita

„Cení se snaha o nápravu ze strany ČSSZ. Je důležité, že jsou lidé, v tomto případě druhý posudkový lékař, kteří nejsou nečinní a snaží se napravit i chyby svých kolegů,“ řekla Právu ombudsmanka Anna Šabatová.

Připomněla, že právě stížnosti lidí týkající se důchodů nebo sociálních dávek tvoří největší část její agendy.

Muž v roce 2007 žádal o přiznání plné invalidity, ale posudkový lékař mu tehdy nepřiznal ani částečnou. Nepomohly ani jasné doklady v jeho zdravotní dokumentaci o tom, že je kvůli těžké psychické nemoci pravidelně hospitalizován.

Uběhla léta. Pacient opět požádal o invalidní důchod. Nového posudkového lékaře jeho případ velmi překvapil.

V první řadě muže okamžitě uznal plně invalidním. Důkladně si zároveň prostudoval jeho zdravotní dokumentaci a dospěl k závěru, že jeho předchůdce se spletl a zdravotní stav pacienta v roce 2007 značně podhodnotil, protože již tehdy měl dostat plný invalidní důchod.

ČSSZ na to zareagovala tím, že chybu hned napravila, přiznala muži plný invalidní důchod a vyplatila mu doplatek zhruba 200 tisíc korun. Byly to peníze, které měl dostávat za předchozích pět let od státu ve formě invalidního důchodu. Jenže doplatek nezahrnoval období před rokem 2010.

Mimořádná kontrola

Muž se proto obrátil na ombudsmanku s žádostí o pomoc. Šabatová vyzvala správu sociálního zabezpečení, aby případ důkladně opětovně prověřila a zajistila nápravu. ČSSZ nařídila mimořádnou lékařskou kontrolu.

Výsledek po tomto přezkumu byl jasný. Pražan měl mít od roku 2007 plnou invaliditu i se vším, co k tomu náleží, tedy i s vyplácením invalidního důchodu. Zároveň mu za období před rokem 2010 přiznala další odškodné, a to ve výši přibližně 100 tisíc korun.

„Chyba byla na straně úřadu, nikoli občana. Pokud pochybí úřad, musí být zpětně vyplaceny všechny peníze, které měl již kdysi dostat,“ vysvětlila mluvčí ombudsmanky Iva Hrazdílková. Případ podle ní rozšiřuje počet kauz se šťastným koncem, které ombudsmanka dosud řešila.