„Je to zatím nejdelší úsek, který jsme v souvislé výluce dělali. Jsou tu pražce z roku 1972, v roce 1974 začalo jezdit metro, takže ty původní se nyní mění za betonové. Pražce jsou za hranicí své životnosti, někde jsou shnilé nebo ztrouchnivělé. Další problém je, že sesychají, takže se uvolňují v kolejovém betonu,” popsal Ondřej Krulikovský, vedoucí služby Stavby a tratě DPP.

Drezína ve stanici Muzeum

Drezína ve stanici Muzeum

FOTO: Milan Malíček, Právo

Pražce podnik mění i kvůli hluku. „Staré jsou propojeny do konstrukce tunelu, a máme proto často stížnosti na hluk z provozu metra,” dodal Krulikovský.

Nové betonové pražce nejsou přichyceny šrouby do betonového podloží, ale přilepeny speciální hmotou.

Nové betonové pražce nejsou přichyceny šrouby do betonového podloží, ale přilepeny speciální hmotou.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Výměnu dělají zaměstnanci DPP takzvaně ve dvou sledech. To znamená, že nejdříve sundají kolejnice a vymění každý druhý pražec. Kolejnici pak vrátí na místo, a když je vše v pořádku, opět ji sundají a vymění zbylé pražce.

„Je to z toho důvodu, abychom zachovali geometrickou polohu koleje, tedy jak její výšku, tak směr,” vysvětlil Krulikovský.

Nově osazené pražce

Nově osazené pražce

FOTO: Milan Malíček, Právo

Samotné odstranění pražce zabere prý něco přes deset minut. „Nejdříve se vyřežou středy pražce, potom se vyheveruje, dá se pod něj takový vytloukací klín a palicí se pražec vytluče ven. Pak se odřežou kotevní šrouby a takzvaná nika se dočišťuje bouracím kladivem,” řekl stavbyvedoucí Tomáš Hezoučký.

Nové betonové pražce nejsou přichyceny šrouby do betonového podloží, ale jsou přilepeny speciální hmotou.

Kromě kolejnic museli dělníci rozmontovat ještě zabezpečovací zařízení, které po opravě musí opět namontovat. Další práce pak DPP provádí před Nuselským mostem, kde mění dilatační zařízení a konzole, které drží napájecí kolejnici.

Pražce se rozříznou a vyheverují

Pražce se rozříznou a vyheverují.

FOTO: Milan Malíček, Právo

Opravy na historickém prvním úseku metra, tedy z Florence na Kačerov, budou letos pokračovat. Podle Krulikovského by se další práce a s nimi spojená výluka měla uskutečnit letos od 17. do 19. listopadu.

Na současnou výluku mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání upozorňují velké cedule ve vestibulech stanic a nepřetržité hlášení rozhlasu v českém a anglickém jazyce.

Dělník v tunelu metra

Dělník v tunelu metra

FOTO: Milan Malíček, Právo

Výluka potrvá až do 9. července a cestující se během ní zřejmě budou muset smířit s tím, že se jim cesta protáhne.

Náhradní autobusy XC jezdily v pondělí ráno přeplněny. Rovněž musely ve směru do centra dlouhé minuty popojíždět v kolonách na Nuselském mostě a v Legerové ulici.

Náhradní autobusová doprava ze stanice Pražského Povstání do stanice Florenc.

Náhradní autobusová doprava ze stanice Pražského povstání do stanice Florenc

FOTO: Milan Malíček, Právo