Kvůli nejasnému navýšení platů řidičů odboráři již začátkem ledna vyhlásili stávkovou pohotovost. Několikrát jednali s dopravci i s vedením Ústeckého kraje o navýšení platů, výsledek však jejich očekávání nenaplnil.

„Připojili jsme se k výzvě základní odborové organizace dopravního podniku Arriva Teplice a spolu s nimi jsme jako odbory Busline a také Autobusy Karlovy Vary vyhlásili jednodenní výstražnou stávku v autobusové dopravě v Ústeckém kraji,“ řekl Právu předseda odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

Odboráři vidí jako jeden z hlavních problémů to, že do minimální mzdy pro řidiče má být započítáno i osobní ohodnocení a prémie, tedy nenárokové složky.

„Navýšení mělo být v řádech tisíců, nyní se ukazuje, že díky metodice je jen v řádech stokorun a kraje se této metodiky rády chytly, aby mohly řidičům na navýšení mezd poslat co nejméně peněz. Ve své podstatě je navýšení mezd jen o tom, že se změnilo zařazení řidičů do páté skupiny prací a nejnižší úroveň zaručené mzdy je 98,10 koruny,“ uvedl Kuchynka s tím, že metodika řidiče připravila fakticky o prémie.

Řidičů je nedostatek

Navýšení mezd mělo být hlavně motivací pro řidiče, aby od své profese neodcházeli. Řidičů je obecně velký nedostatek a nyní jich bude podle Kuchynky ještě méně.

„Bude to velký šrumec. Výpovědi, které jsou na stole, se nyní zrealizují a již dnes to uvádí firmy do stavu personální nouze, kdy nebudou moci být vypraveny všechny spoje,“ řekl Kuchynka.

Odboráři doufají, že se situaci podaří zvrátit. „Stávka je plánována až na 8. března 2017, čímž deklarujeme, že dáváme čas tuto svízelnou situaci zvrátit,“ dodal Kuchynka s tím, že odboráři pevně věří, že se ještě společně podaří nalézt rozumné řešení.

Kraj: Neznáme důvody

Ústecký kraj se prý snaží stále situaci řešit. „Ústecký kraj nemá v tuto chvíli přesné informace o tom, proti komu by měla být stávka namířena. Jestliže by měla být namířena proti Ústeckému kraji, tak neznáme její přesné důvody, Ústecký kraj není v žádném smluvním vztahu s řidiči, a pokud řidiči podle jejich slov nenašli navýšené finance na svých výplatních páskách, musí se obrátit na svého zaměstnavatele,“ řekla Právu mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová.

Ústecký kraj má od začátku roku 2015 vysoutěženou autobusovou dopravu ve 14 oblastech na 10 let. Minulý týden odeslal kraj dopravcům návrhy dodatků smluv, v nichž jim chce přispět maximálně 5,7 miliónu korun na jednu smlouvu, víc prý podle zákona nemůže. Od dopravců zatím nemá na návrhy žádnou reakci.