„Právem se říká, že tvrdší zima, horší následky. Skutečný rozsah škod z té letošní však ještě neznáme. Diagnostiku budeme dělat, až přejdou nynější mrazy. Opravy se po zimní technologické přestávce rozjedou od počátku března,“ potvrdil včera Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Na údržbu a opravy dálnic a silnic první třídy má ŘSD letos k dispozici deset miliard korun. „Je to stejná částka jako loni. Stoprocentně ji využijeme, i když nepředpokládáme, že letošní škody budou násobkem těch loňských,“ informoval Rýdl.

Horší to budou mít s financemi kraje. Jejich rozpočty jsou napjaté a příliš rezerv v nich na silnice nezbývá. Od státu ovšem kraje na opravy silnic druhé a třetí třídy dostanou zřejmě jen dvě miliardy korun, zatímco loni to byly tři miliardy a v roce 2015 dokonce 4,4 miliardy.

FOTO: Jaroslav Soukup, Novinky

I zdánlivě banální závada na silnici může mít přitom nemalé dopady. To se ukázalo v pátek ráno v pražské Kbelské ulici, kde si 15 aut prorazilo pneumatiky o vychýlený kryt kanálu.

Asociace bude jednat s vládou

Kryt kanálu se podle mluvčí pražské Technické správy komunikací Barbory Liškové vychýlil kvůli souhře několika jevů, například průjezdu těžkých vozidel a počasí. K sérii proražených pneumatik přispěla také ranní mlha.

Na zasedání rady Asociace krajů na konci ledna ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se tentokrát našly dvě miliardy.

„Navrhnu vládě, aby tyto peníze stát poskytl krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy. Jak to ve vládě dopadne, je samozřejmě otázka dalšího jednání. Pokud bude zájem přidat, tak pevně věřím, že to nebude z živých projektů, které bychom měli financovat ze SFDI,“ uvedl Ťok.

Předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO) už avizovala, že kraje budou požadovat, aby letošní částka na silnice byla minimálně stejná jako loni. Jednat o této věci bude asociace s vládou 20. února.