TSK sledovala pět pracovních dnů 54 pruhů ve 20 ulicích, a to v ranní a odpolední dopravní špičce. V pruzích zaznamenala 114 728 vozů, z nichž 84 002 jimi jelo bez povolení.

„Výsledky potvrdily, že situace je alarmující. Město nechce pokutovat řidiče za to, že jezdí, ale když máme nastavena pravidla, chceme, aby je respektovali. Nesmí se někteří spoléhat na to, že ti hloupí si to odstojí a oni je objedou,” řekl Dolínek.

Řidiče mohou na místě pokutovat pouze policisté, strážníci to už několik let nesmí. Praha proto chce využít své takzvané zákonodárné iniciativy, aby tuto pravomoc městská policie dostala zpět.

Návrh by mohl být do dvou měsíců

„Nechci, aby policie ztrácela čas v preferenčních pruzích, ale chci nastavit zákon tak, aby to mohla dělat městská policie, která na to má zázemí a prostředky,” řekl Dolínek.

Návrh změny zákona by mohl být podle Dolínka připraven zhruba do dvou měsíců.

Podle Hadravy současná situace způsobuje zbytečně velké množství úkonů, které musí strážníci udělat, než předají případ do správního řízení.

Duškova, Evropská, Českobrodská…

Podle analýzy nejčastěji porušovali předpisy řidiči v Duškově ulici v Praze 5, pak rovněž na Evropské, Českobrodské nebo Plzeňské, kde bylo zaznamenáno přes 1000 nepovolených průjezdů za den.

Pruhy vznikly zejména pro autobusy MHD, jezdit jimi mohou také hasiči, záchranná služba, cyklisté nebo pohotovostní vozidla například plynařů. Povolení mají rovněž taxíky, avšak pouze žluté a pouze s pasažéry.

V Praze je celkem 129 vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy MHD v celkové délce téměř 27 kilometrů.