„Každá nehoda je posuzována individuálně. Jestliže se ale prokáže přímá souvislost mezi tím, že chodec nesplnil svoji zákonnou povinnost, a nehodou, pak může být řidič zcela vyviněn nebo chodec označen jako spoluviník nehody,“ zdůraznil advokát Jan Černý. Podle něj se jedná o přelom v posuzování nehod, protože dříve za každou podobnou nehodu byl souzen primárně řidič.

Pokud by se stal hlavním viníkem „neviditelný“ chodec, kterého si řidič za snížené viditelnosti nemohl všimnout, pojišťovny se pak brání finanční kompenzaci.

„Je potřeba počítat s tím, že pokud se při šetření dopravní nehody prokáže, že chodec za snížené viditelnosti mimo obec nebyl podle zákona označen reflexními prvky, tak potom pojišťovna může krátit nebo dokonce odmítnout uhradit škodu z povinného ručení řidiče, který se té dopravní nehody účastnil,“ potvrdil Novinkám mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Povinnost nosit reflexní prvky na silnicích mezi obcemi byla zavedena letos v únoru. Letos v říjnu zemřelo při nehodách 16 chodců, v listopadu 11. Minulý rok to v těchto měsících bylo 31, tedy o čtyři více. Podle expertů jsou nejkritičtějšími měsíci právě říjen, listopad a také prosinec.

Reflexní prvek musí být viditelný pro všechny ostatní účastníky silničního provozu. „Z toho důvodu doporučujeme umístění reflexní pásky na holeň do oblasti nad kotník nebo na zápěstí. Vždy je dáváme na pravou stranu,“ radí vedoucí BESIPu Martin Farář s tím, že dostatek reflexních pásek nebo vest se dá koupit nejen na internetu, ale i v kamenných obchodech.