"Investice bude dražší, ale důležitá. Bohužel kvůli licencím může městský systém upravovat pouze jedna firma, která na to má od výrobce povolení pro naši zemi," sdělila Krnáčová.

Dosavadní systém podle ní vznikal bez toho, aby se myslelo na bezpečnost. "Skutečně provoz neběží šifrovaně. Nicméně, současné vedení města má koncepci zabezpečení radiové sítě a v řádu dvou let celou chybu napraví a síť zabezpečí," dodala primátorka.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO)

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO)

FOTO: Milan Malíček, Právo

Praha dala za vybudování radiového systému Tetra, který využívá rovněž technická správa komunikací, podle pirátů 680 miliónů korun. Podle Profanta jde o obrovské bezpečnostní riziko.

"Pravděpodobně hrozí, že se někdo nabourá do dopravního značení a navede řidiče v pražských tunelech do protisměru a v případě teroristického útoku by mohli teroristé odposlouchávat pokyny, které dostává městská policie od policie státní," uvedl Profant.

Matra je zabezpečená

Podle mluvčího Víta Hofmana si už pražský magistrát zadal u poradenské firmy KPMG studii, která má radiový systém analyzovat a navrhnout koncepci rozvoje.

I když piráti v souvislosti s nezabezpečeným systémem mluvili i o záchranářích, záchranná služba hlavního města Prahy podle svého mluvčího Matěje Hříbala nepoužívá analogový, ale digitální systém s kryptovanými pagery. Zpráva tak přijde na pager posádce přímo do sanitky. "Pomocí vysílačky jen hlásí dispečinku, že vyjíždí, žádná data či osobní údaje, která by někdo mohl odposlouchávat a zneužít, se touto formou nesdělují," řekl v úterý večer Hříbal.

Další informace dostávají záchranáři do počítače, který je v sanitce. Digitální komunikační systém Matra, který záchranná služba používá spolu se státní policií a hasiči, je podle něj velmi dobře zabezpečený.