„Naší vizí je jednoduše řečeno odstranit z auta nebo letadla část kabelů a posílat signály textilem. K přenosu signálu v dopravních prostředcích umíme použít textilii, která by se mohla použít současně jako čalounění. Kabel tak nahradíme vodivým povrchem,“ řekl Právu šéf výzkumného týmu Zbyněk Raida.

Výzkumníci pracují s 3D textiliemi, což je laicky řečeno 3,4 milimetru tlustá látka vyráběná firmou Sintex z České Třebové. „Na tento textil umíme i tisknout antény, takže předpokládáme, že budeme schopni přenášet signál a energii tam, kam budeme chtít. Textilie jsou v dopravních prostředcích tak jako tak,“ konstatoval člen týmu Jan Vélim.

Šlo by o významnou redukci paliva a emisí. Hodně vidět by to bylo u letadel, ale dalo by se to snadno aplikovat pro auta a autobusy.šéf výzkumného týmu Zbyněk Raida

Brněnští vědci na přelomovém vynálezu, který nemá ve světě obdoby, spolupracují například s polským výrobcem autobusů Solaris nebo společností Evektor z Kunovic, která se zabývá vývojem malých letadel.

Také klimatizace

„Pokud bychom náš nápad dotáhli do konce, šlo by o významnou redukci paliva a emisí. Hodně vidět by to bylo u letadel, ale dalo by se to snadno aplikovat pro auta a autobusy,“ míní Raida. Jednoduše by se daly už nyní nahradit vodivou textilií například kabely k obrazovkám v sedačkách autobusů nebo letadel.

„Pomocí natištěných senzorů v potazích sedadel můžeme monitorovat i zdravotní stav pasažérů, nemusí jít jen o zábavu, ale i sběr informací. Jde jen o to, co si budeme přát, možnosti využití jsou široké,“ upozornil další člen týmu Petr Vašina.

Brněnští vědci věří, že se dostanou k tomu, aby mohli odstranit nejen kabely k přístrojům poskytujícím zábavu, ale takřka veškerou kabeláž dopravních prostředků potřebnou k ovládání motorů, směru či bezpečnosti.

V rámci projektu Technologické agentury České republiky, kterého se účastní i mladoboleslavská Škoda, pracuje tým okolo profesora Raidy na možnostech adaptivní klimatizace.

„Jde o to, abychom si mohli pro různé části těla nastavit různé teploty okolí. Na to potřebujeme řadu snímačů. Pokud po­užijeme snímače klasické a ke každému povede drát, bude systém drahý a zvýší se hmotnost auta. My bychom rádi snímače natiskli na textil a bezdrátově je odečítali,“ popsal Raida.

Využití i ve sportu a zdravotnictví

Využití vodivých textilií ale brněnští vědci nevidí jen v dopravním průmyslu. Pomoci by mohl vynález i ve zdravotnictví. „Pracujeme i na inteligentních matracích do nemocničních lůžek. Dneska jsou pacienti v těžkých stavech zabaleni kupou drátů. My bychom rádi senzory natiskli do matrace a data odečítali přímo z těla,“ načrtl vizi Raida.

Možnosti použití jsou i ve sportovních oděvech. „Umíme natisknout antény a senzory třeba na softshell nebo je ‚ukrýt‘ do obrázku na triku. Pak si jdete zaběhat a data o tepové frekvenci nebo dýchání jsou automaticky odesílána třeba do vašeho mobilu,“ dodal další z vědců Jaroslav Láčík.

Na použití textilií mají brněnští vědci podaných několik projektů, a pokud uspějí, věří, že do čtyř let bude hotový jak prototyp letadla s textilií místo kabelů, tak i autobus. „Budeme na tom pracovat, i pokud peníze nedostaneme, ale půjde to pomaleji. My totiž věříme, že je to správná cesta,“ dodal Raida.