V úvodu si vzal slovo předseda poslaneckého klubu Franitšek Laudát (TOP 09) a začal tepat vládu. „Došlo k manažerskému selhání ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO). Věděl o problému a nevěnoval mu pozornost,“ vzkázal Brabcovi.

Ministerstvo dopravy i vláda podle něj podcenily ekonomické dopady kauzy na české stavebnictví a rozvoj dopravní infrastruktury.

Kvůli špatnému zákonu není možné stavět důležité dopravní stavbyšéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura

„Nikoho nezajímá, že to dopadá na další investice, například protipovodňová opatření, kde mohou být také zastaralé posudky,“ prohlásil Laudát. Dodal, že vláda ohrožuje čerpání prostředků z EU.

„Místo aby premiér a ministři osobně vyjednávali v Bruselu uznání již vydaných hodnocení EIA, vláda nechala vyjednávání na úřednících. Nyní kvůli špatnému zákonu není možné stavět důležité dopravní stavby,“ komentoval předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Může za to pravice, tvrdí Sobotka

Proti kritice ze strany pravicové opozice se vymezil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Možná kdyby se v uplynulých letech, kdy byly ODS a TOP 09 ve vládě, věnovaly výstavbě dopravních staveb, tak jsme dnes nemuseli být v té situaci, ve které jsme,“ ohradil se.

Zopakoval, že vláda by měla schválit speciální novelu zákona, která by umožnila stavbu jedenácti klíčových projektů bez nových posudků. Mezi těmito stavbami by měly být například obchvat Českých Budějovic, úsek Pražského okruhu D1 – Běchovice a také pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku Místku. Na železnici se pak jedná o trať Sudoměřice–Votice, uvedlo ministerstvo dopravy.

Poslanci nakonec po dvouhodinové debatě mimořádnou schůzi přerušili na neurčito. Sněmovna nepřijala žádné usnesení.