To by ovšem podle některých odborníků nebylo příliš rozumné. „Na jedné straně se novelou silničního zákona zvýraznila povinnost chodců být viděn, ale svícení aut nepřikládá ministerstvo dopravy (MD) adekvátní důležitost,“ řekl Právu Václav Špička z Autoklubu ČR.

KOMENTÁŘE DNE:

Záleží na osobnosti a činech, ne na původu člověka - O nárůstu zločinů z nenávisti po referendu o brexitu píše Thomas Kulidakis. Čtěte zde >>
 Očima Saši Mitrofanova: Havel na Hradě zadělal na Zemana

Bez ztráty bodu

Konkrétně MD po domluvě s policií navrhuje, aby za nerozsvícená světla nebyl i nadále žádný bod a bloková pokuta se snížila na už uvedených 1500 Kč. Ve správním řízení za tento přestupek by ale sankce stoupla až na 5000 Kč.

Zavedením povinného celodenního svícení vozidel následovala ČR v červenci 2006 příkladu jedenácti evropských zemí. Předtím tato povinnost platila jen pro motorkáře.

Tím, že začali svítit všichni, motorkáři přišli o někdejší výhodu a nejsou už v kolonách vozidel výrazně vidět.

Do vlády novela již toto pololetí

„Přitom právě motocyklisté jsou spolu s chodci a cyklisty nejohroženějšími účastníky silničního provozu. Nechrání je karoserie ani bezpečnostní pásy,“ upozornilo už dříve Centrum služeb pro civilní dopravu.

Nerozsvícená světla aut nepovažuje za závažný přestupek ani ministerstvo dopravy. O návratu k dřívější praxi, kdy za nesnížené viditelnosti museli svítit jen motorkáři, však neuvažuje.

Jak v té souvislosti uvedl Právu dopravní expert ČSSD Jan Birke, většina moderních automobilů má dnes zabudován systém automatického denního svícení, kdy se obrysová světla sama zapnou při spuštění motoru.

„Do servisů by tak musely statisíce vozidel,“ konstatoval Birke. Byl by však pro sjednocení postihu za nerozsvícená světla v blokovém a správním řízení.
Návrh novely, která má bodový systém upravit, postoupí MD v nejbližší době do připomínkového řízení a vláda by jej měla projednat ještě v tomto pololetí.

Platit bude princip dvakrát a dostDan Ťok, ministr dopravy

Jak už Právo informovalo, například za jízdu na červenou či překročení rychlostního limitu o padesát kilometrů v hodině má být šest místo dosavadních pěti bodů.

Pokud se řidič takového přestupku dopustí v průběhu roku dvakrát, přijde na dvanáct měsíců o řidičský průkaz. „Platit tedy bude princip dvakrát a dost,“ vysvětluje Ťok.

Blokové pokuty pro nejzávažnější přestupky budou stanoveny pevně. Pokutu 5000 korun by tak měl řidič zaplatit za překročení rychlosti v obci o 40 km/h nebo mimo obec o 50 km/h, za vjetí na železniční přejezd, když to signalizace zakazuje, či za průjezd křižovatkou na červenou.

Za telefonování za jízdy se má bloková pokuta zvýšit z 1500 na 2000 Kč a za nezapnuté bezpečnostní pásy naopak klesnout z 2000 na 1500 Kč.

Sociální demokraté změny podpoří

V případě alkoholu za volantem půjde přestupek vždy do správního řízení. Horní sazba za více než jednoho promile alkoholu v krvi se má podle návrhu novely zvýšit z 50 na 75 tisíc korun, a pokud bude mít řidič méně než jedno promile, zaplatí až 25 tisíc korun místo dosavadních dvaceti tisíc.

Autoklub ČR však považuje za vážnou chybu, že s navrhovanými opatřeními neseznámilo ministerstvo dopravy už dříve širokou odbornou veřejnost, aby se vše mohlo důkladně prodiskutovat. „Fakticky jsme postaveni před hotovou věc,“ posteskl si Špička. Jak Právo ujistil Birke, ČSSD bude při projednávání novely ve Sněmovně Ťokův záměr podporovat.

„Díváme se na to jako na rozumný návrh, vždyť z hlediska výše bodových pokut jsme dnes nejlevnější v Evropě. V některých případech, jako je alkohol či drogy za volantem, bychom byli ještě tvrdší, než Ťok navrhuje,“ prohlásil Birke.