O tom, že s mýtným bude radit Deloitte, rozhodl Ťok začátkem října. Tuto zakázku v hodnotě až 52 miliónů korun ale firma získala bez výběrového řízení, což Ťok zdůvodnil nedostatkem času.

Koaličním partnerům hnutí ANO se postup ministra dopravy vůbec nelíbí a Sobotka chce kvůli tomu prosadit zpřísnění pravidel pro zadávání zakázek bez soutěže.

Zakázku pro Deloitte už u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže napadla společnost Cross Zlín. „Nemyslím si, že jsem porušil cokoliv nebo že jsem udělal něco špatně,“ trvá však na svém Ťok. Jak v pondělí zdůraznil, v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

„Za každý den, kdy by se mýto nevybíralo, by stát přišel o 25 miliónů korun. Maximální smluvní odměna pro Deloitte 52 miliónů Kč by se tak zaplatila během dvou dnů,“ argumentuje ministr dopravy.

Mikrovlnný mýtný systém v ČR vybudovala a od ledna 2010 provozuje společnost Kapsch. Smlouva jí skončí s posledním dnem příštího roku.

Tendr na další tříleté provozování nynějšího systému s branami chce Ťok vypsat na přelomu letošního a příštího roku a smlouvu s vítězem podepsat v říjnu 2016. Souběžně se má připravovat technologicky neurální výběrové řízení, které teprve určí, jaký systém mýtného se v ČR zvolí pro období po roce 2019.