Vedení Prahy schválilo ZÚR loni na podzim. Odpůrci trasy okruhu a dráhy již v minulosti s žalobou uspěli, když jim dal za pravdu Nejvyšší správní soud (NSS) a původní znění ZÚR zrušil.

Zásady rozvoje jsou nástrojem územního plánování na úrovni kraje, mimo jiné vymezují trasy silnic, dálnic nebo železničních koridorů. Rozhodnutí soudu se v minulosti dotklo nedostavěných částí vnějšího okruhu od Ruzyně přes Suchdol a Březiněves až po Horní Počernice a dálnici D1. Novou dráhu plánuje letiště stavět již od 90. let.

Případná stavba okruhu a dráhy letiště podle městských částí výrazně zhorší životní podmínky na jejich území, například se má výrazně zvýšit hluk. Město navíc podle nich nedostatečně posoudilo vliv staveb na životní prostředí. „Navrhovatelé dále namítají, že proces posuzování vlivů záměru je zatížen chybami, jednotlivé výstupy jsou zpracovány chybně a v rozporu se zákonem," píše se v textu žaloby na vybudování dráhy.

Nezodpovědné, kritizuje žaloby náměstek primátorky

Protest proti trase okruhu odsoudil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Toto chování je trestuhodné a vůči Pražanům nezodpovědné a každá taková městská část si zaslouží dostat nulu v rámci přerozdělování peněz z rozpočtu,” řekl Dolínek.

Radnice městských částí již před několika lety uspěly u NSS. Ten své rozhodnutí opíral o nedostatečné vyhodnocení vlivu na životní prostředí. Podobně rozhodl i v případě dalších krajů ČR. Praha se podle tehdejšího primátora Tomáše Hudečka v aktualizovaných zásadách s výtkami vypořádala.

Proti trase Pražského okruhu protestují radnice již řadu let. V současné době chybí jeho část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi. Jako zatím poslední byl dokončen úsek mezi dálnicemi D1 a D5. Novou dráhu plánuje letiště již od 90. let, a to kvůli očekávanému nárůstu počtu cestujících.