Jak Dolínek ve středu připomněl, šestikilometrový tunelový komplex zůstane sirotkem, neboť chybí napojení na vnitřní i vnější okruh města. Jeho stavba však je stále v nedohlednu.

„Blanka měla být dokončena v době, kdy stát dokončí svoji investici do pražského okruhu. Stát nás ale nechal na holičkách,“ uvedl Dolínek. Tunel bude proto řidičům sloužit jen ve zkušebním provozu.

Tunel Blanka

Tunel Blanka

FOTO: Mapy.cz

„Řidiče bych chtěl požádat o opatrnost a zvýšenou pozornost,“ řekl náměstek. Podle něj se budou muset teprve naučit Blanku používat. Zprvu proto bude v celé délce snížená rychlost 50 kilometrů v hodině.

O pokračování vnitřního okruhu bude podle náměstka vedení města rozhodovat v nadcházejících týdnech. Jde zejména o nový tunel podél Vltavy ve směru ke křižovatce Balabenka a o možnost zahloubení Holešoviček.

Už když se razila Blanka, objevily se studie, jak postavit pokračování s mosty a tunely nad Balabenkou. Okamžitě se ozvaly silné protesty veřejnosti, projekt byl nazván Blanka 2. Na Balabenku směřuje městský okruh územní plán Prahy z roku 1999, nepodařilo se to dosud změnit. Rovněž metropolitní plán, který je v přípravě, počítá v dopravním výkresu se západovýchodními radiálami až ze Štěrbohol.

Video

Průjezd tunelem Blanka

Blanka, která včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard korun, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů – od soudních pří přes prodražování až po propady půdy. Otevře se v sobotu odpoledne.

Trojský most již rok slouží

Již od loňska je v provozu Trojský most. Dílo, jež získalo nominaci v soutěži Stavba roku, nakonec z městské kasy vysálo 1,3 miliardy korun. A to kvůli zásadním změnám projektu. Původně se předpokládalo, že vyjde na 450 miliónů korun.

Trojský most

Trojský most

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Obloukový most měří 250 metrů, rozpětí hlavního pole, tedy délka mezi oběma pilíři, činí 200 metrů, což v Praze nemá obdoby. Na tuzemské poměry je i neobvykle široký, a to 36 metrů. Vzepětí u tak dlouhého mostu se zpravidla dělá větší, tedy oblouk je v nejvyšším bodě vyšší. V tomto případě má jen 20 metrů. Laicky řečeno, má jeden z nejplošších oblouků z podobných ve světě realizovaných konstrukcí.