Ohledně budoucnosti budovy bývalé dílny Státních drah se v sobotu na mimořádně svolaném jednání sešli zástupci radnice Prahy 7 společně s investorem. Výsledek však dopadl bezúspěšně, demolici se nepodařilo oddálit.

„Přestože ve studiích se počítalo se zachováním dílen, přesně půl roku připravovali demolici, o které však mlčeli. Nevíme o žádném důvodu, proč dílny bořit nyní. Území je ve stavební uzávěře, nic tam mnoho let nevyroste," podivuje se starosta městské části Praha 7 Jan Čižinský. Krok považuje za barbarský a hloupý. Bubny podle něho přijdou o jedinečnou možnost skloubit staré s novým.

Podle radnice jde o historicky cennou budovu a technickou památku. Před nádražním areálem se sešla také desítka mladých odpůrců, většinou studentů dějin umění.

„Dozvěděli jsme se o tom až v neděli odpoledne. Velmi nám to vadí. Vůbec netušíme, proč se to najednou začíná bourat, když byly zpracovány studie, které počítaly se zachováním budov. Nechápeme tedy, proč se k tomuto kroku developer takto rychle rozhodl. Jsou to velmi zajímavé a kvalitní stavby. Přišli jsme ukázat, že jsou i lidé, kterým to není jedno,“ uvedla studentka dějin umění Anna Kusáková.

Developer: Budovy v katastrofálním stavu

Demolici zchátralých budov nádraží Praha-Bubny zahájila skupina CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka. Památková ochrana se podle firmy týká pouze vnitřních sloupů, které firma zachová a předá památkářům tak, jak se s nimi před lety dohodla. Práce mají trvat až tři měsíce.

„Budovy jsou v katastrofálním stavu, padají a jsou v nich bezdomovci a feťáci. Demoliční výměr byl vydán před pěti lety a několikrát prodloužen. Naposledy v prosinci 2013, takže jeho platnost vyprší na konci letošního roku,” uvedl mluvčí skupiny CPI Property Jan Burian.

Zchátralé budovy v nádraží Praha-Bubny včetně památkově chráněných částí.

Zchátralé budovy v nádraží Praha-Bubny.

FOTO: ČTK

Vlastníkem i investorem staveb je realitní skupina Orco Property Group, která se potýkala s velkými finančními problémy. Proto projekt výstavby na železničním nádraží Praha-Bubny neustále odkládala, peníze neměla ani na demolici. Průlom nastal až po nedávné změně vlastnické struktury firmy, kdy ji fakticky ovládl podnikatel Radovan Vítek. Právě jeho skupinu CPI si Orco najalo jako developera celého projektu.

Budova měla původně památkovou ochranu. Na základě žádosti společnosti ORCO ale byla v roce 2008 po čtyřech letech sejmuta.

Rozvojové území Bubny-Zátory, které leží mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice, je jedním z 15 velkých rozvojových území hlavního města, pro která platí stavební uzávěra. Majitel části pozemků, společnost Orco Property Group, plánuje na 27 hektarech postavit novou čtvrť. Projekt původně počítal s výstavbou luxusních i klasických bytů, kancelářských prostor, nové školy, zdravotnického zařízení a univerzitního kampusu.

Provoz nádraží Praha-Bubny byl zahájen v roce 1868, kdy byla dostavěna spojka Buštěhradské dráhy na Masarykovo nádraží. K nádraží také náleželo rozsáhlé depo, dílny a výtopna, které byly vybudovány v letech 1869 až 1873. Kapacita zázemí nádraží, které mělo odlehčit depu na Masarykově nádraží, byla až 140 vozů. Poslední rekonstrukcí prošlo v letech 1956 až 1958. Provoz byl ukončen v roce 2000, od té doby budovy chátrají.